We worden
vandaag overstelpt met honderden leuke ideeën waarmee je je kinderen aan het
spelen kan zetten. Langs verschillende kanalen worden kinderen dagelijks
uitgedaagd om een filmpje te maken, een spel te spelen, een opdracht te
vervullen, … kortom zich zinvol bezig te houden. Zolang ze zich maar niet
vervelen. Maar het ‘spannende’ van het sluiten van de scholen is er stilaan
afgeraakt, het enthousiasme voor als deze uitdagingen raakt
bekoeld.
Als
kinderen het gevoel hebben dat ze zich vervelen grijpen ze heel snel naar hun
gsm, hun tablet, de computer of nestelen ze zich voor de televisie. Een andere
optie is zeuren: ‘ik verveel mij…’, en vervolgens hopen dat iemand anders met
een voorstel aankomt. Het is eigenlijk helemaal niet zo vreemd dat onze
kinderen zich in deze coronatijd vervelen. Velen van hen hebben het hele jaar
door een drukke agenda die dag in dag uit volgeboekt staat. Op school krijgen
ze de ene taak na de andere en alle vrije tijd wordt ingenomen door sport,
hobby’s, (speel)afspraken … Ze hebben nooit geleerd hoe ze vrije tijd zelf
kunnen invullen en hebben door het ‘overaanbod’ afgeleerd om bijvoorbeeld leuke
spelletjes te verzinnen. Bovendien proberen we dan als ouder zo snel mogelijk
een oplossing aan te reiken zodat de verveling voor even verdwijnt.
Verveling: iets positiefs?!
Stel je
voor wat er kan gebeuren als je op zo’n moment tegen een kind zegt: ‘oh wat
leuk, geniet ervan!’. Wat als verveling net die prikkel is om een kind ertoe
aan te zetten om creatief te gaan nadenken: ‘wat zou ik kunnen doen?’. Als ze
zich met meerderen vervelen kom je al snel tot de vraag: ‘wat zouden wij samen
kunnen doen?’. Door kinderen wat tijd te geven om zich in alle rust, in verveelmodus,
hun verbeelding te laten gebruiken komen ze al snel tot een eigen suggestie.
Bovendien resulteert dit eureka moment ‘ik weet wat ik ga doen’, in een goed
humeur. Dubbel gewonnen dus!
De mooiste
herinneringen over je kindertijd zijn vaak het gevolg van een moment van
verveling. Wat begon met ‘mama, ik verveel mij’ eindigde in het bouwen van een
kamp in de tuin, het opzetten van een snoepwinkeltje met zelfgemaakte koekjes
om op de stoep te verkopen, het componeren van een liedje, het maken van een
t-shirt voor de monchichi,… Stuk voor stuk creatieve ideeën die je bijblijven
alsof het gisteren was.
Moment van meditatie
Mediteren
is volgens neuroloog Steven Laureys een vaardigheid die we reeds op jonge
leeftijd aan onze kinderen moeten leren. Laureys weerlegt de clichés over
meditatie: ‘het is geen religie, het is niet zweverig, het is niet
aan-niets-denken.’ Laureys noemt meditatie een ‘sport voor de hersenen’, een
verzamelterm voor verschillende manieren om je hersenen te trainen in aandacht,
in ‘bewust zijn’. Psycholoog Vanessa Lapointe omschrijft het als: ‘kinderen
moeten zich vervelen om hun innerlijke drive te vinden, om te begrijpen wie ze
zijn’. Kinder- en jeugdpsychiater Binu Singh benadrukt dat jonge kinderen, die
volop in ontwikkeling zijn, meer tijd nodig hebben om gebeurtenissen en
ervaringen te verwerken. Momenten van verveling kunnen ook rustmomenten zijn
die ervoor zorgen dat hun hersenen de tijd vinden om te verwerken en weer op te
laden.
Bewust aan
de slag
Door even
de tijd te nemen ‘niks te doen’ wordt je ook bewuster van je eigen
verlangens, van je eigen passies en talenten. Wat doe ik graag? Zo ontdekte
tienerdochter Dorien deze week dat ze heel graag behangpapier aftrekt, schuurt,
pleistert en schildert. Vanuit verveling kwam plots de drang om haar slaapkamer
een make-over te geven. Iets dat ze in haar jonge leven nog nooit had gedaan en
waarvan ze zich dus ook niet bewust was hoe leuk ze dit wel vindt. Het geeft
haar ook een ontzettend grote voldoening. Haar intrinsieke motivatie drijft
haar elke dag om er weer in te vliegen.
Bij jonge
kinderen is het vanzelfsprekend dat je hen hierin even ondersteunt. Ga samen
met je kind lekker lui in de zetel liggen: we gaan even niks doen en gewoon
nadenken over wat we wel kunnen doen’. Laat de fantasie maar komen, denk even
out of the box, en wie weet…
Bij wat
oudere kinderen kan je de ‘vijftien-minuten-regel’ (of wat voor je kind
haalbaar is) handhaven. Dat betekent dat jij vijftien minuten lang geen ideeën
aanreikt of suggesties doet. Als ze na die tijd nog steeds geen inspiratie
hebben, vallen de verveel-voordelen weg en hebben ze wellicht jouw hulp nodig.
Eerste hulp bij verveling:
|
Voor de
komende weken wensen wij jullie kinderen een gezonde dosis verveling toe. Daar
worden ze creatief en ‘fantastisch’ van!
Els Menu
en Greet Herssens
Reacties
Een reactie posten