Doorgaan naar hoofdcontent

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een schatkaart om talentenkiemen te ontdekken

De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen.




Geen enkel eiland misbaar

De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.

 

Talenten ontdekken

De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden rond je talenten kunt werken, is voor hen heel attractief en begrijpbaar. Je kunt met kinderen heel makkelijk hun talenten ontdekken met de vragen: ‘Op welk eiland kom je graag? Op welk eiland kom je niet graag?’ De antwoorden van de kinderen geven onmiddellijk de richting aan voor een heel boeiend gesprek.

De archipel is dan ook een mooi middel om:

·       positief en groeigericht met kinderen te praten over hun passies, interesses en talenten;

·       breed te kijken naar kinderen en dus ook breed en krachtig te evalueren en rapporteren over hun sterktes.

Verder kan je met de archipel via allerhande activiteiten je kinderen beter leren kennen maar vooral hen beter ondersteunen in hun ontwikkeling. De ontdekkingstocht naar wat kinderen boeit en waar kinderen zich sterk aangesproken voelen is een ideaal kader om met kinderen te werken rond:

·       het opbouwen van zelfvertrouwen vanuit succeservaringen en een intense intrinsieke motivatie;

·       het ontluiken en versterken van de groeigeest (growth mindset) van kinderen; het uitbouwen van het geloof in zichzelf;

·       het tonen van doorzettingsvermogen en veerkracht  bij zaken die moeizaam verlopen via een groeigerichte houding;

·       het genieten van de ervaring van flow en tijdvergeten opgaan in dingen die hen boeien en aantrekken.

 

9 eilanden

Met de Talentenarchipel heb je een instrument waarmee je het hele kind kunt observeren en alle terreinen kunt verkennen bij het zoeken naar en stimuleren van mogelijke talenten. De archipel omvat negen talenteneilanden, met elk zijn eigen talentenkiemen.


Eiland

Talentenkiemen

1.taaleiland

Rijmen, dichten, vlot schrijven en spreken, creatief verhalen vertellen, moppen vertellen, toneelspelen, fantaseren, …

 

2.beeldeiland

Foto’s nemen, modebewust zijn, inkleuren, tekenen, kleien, knutselen, schilderen, kunst bekijken, …

 

3.muziekeiland

Ritme klappen, instrumenten herkennen, liedjes neuriën, toon houden, instrument bespelen , liedjes bedenken, genieten van muziek, zingen, …

 

4.beweegeiland

Snel lopen, kracht, balspelen, klimmen, dansen, sport, …

 

5.fijneiland

Werken met een schroevendraaier, pincet, kleien, make-up aanbrengen, nintendo spelen, muziekinstrument bespelen, …

 

6.sameneiland

Hulp bieden in nood, troosten, iemand opbeuren, ruzies oplossen, meewerken, samenwerken, …

 

7.wereldeiland

Milieuvriendelijk zijn, genieten van natuur, werken in de tuin, in het bos, bloemen, planten en dieren verzorgen, interesse in materialen en techniek, helpen in de garage , …

 

8.denkeiland

Hoofdrekenen, cijferen, tellen, kaartlezen, meten, vraagstukken, rekenraadsels, informatie opzoeken en sorteren, …

 

9.wil- en durfeiland

Zelfstandig plannen en organiseren, goed doorzetten, niet opgeven, regels bepalen, spelleider zijn, nieuwe dingen ontdekken en uitproberen, speciale dingen bedenken, makkelijk kunnen kiezen, …

 


In onze volgende bijdragen vertellen we graag hoe je met de talentenarchipel aan de slag kan gaan in de kinderopvang (Kus de talenten wakker deel 3), de kleuter- (deel 4) en de lagere school (deel 5).

 

Bronnen:

·       Laevers, F., & Heylen, L. (2019). Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. Leuven: LannooCampus.

·       Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L., & Vanhoutte, T.(2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers.

·       Heylen,L., Maes, J., & Van Gucht, I. (2020). Differentiëren werkt! Leuven: LannooCampus.

·       Heylen,L., Maes, J., & Van Gucht, I. (2013). Aandacht voor talenten. Leuven:CEGO Publishers.

·       Kleuters & ik – Thema: gezocht! Talenten. (2015). Leuven: CEGO Publishers

 

Bekijk vanaf 3/3/21 ook onze webinar rond talenten - LINK

Meer lezen? LINK

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar