Een schatkaart om talentenkiemen te ontdekken
De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven
als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en
verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de
eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze
eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje
dat wordt gevormd door al deze eilanden samen.
Geen enkel eiland misbaar
De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los
van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het
geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van
elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op
meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.
Talenten ontdekken
De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je
op die eilanden rond je talenten kunt werken, is voor hen heel attractief en
begrijpbaar. Je kunt met kinderen heel makkelijk hun talenten ontdekken met de
vragen: ‘Op welk eiland kom je graag? Op welk eiland kom je niet graag?’ De
antwoorden van de kinderen geven onmiddellijk de richting aan voor een heel
boeiend gesprek.
De archipel is dan ook een mooi middel om:
·
positief en
groeigericht met kinderen te praten over hun passies, interesses en talenten;
·
breed te kijken
naar kinderen en dus ook breed en krachtig te evalueren en rapporteren over hun
sterktes.
Verder kan je met de archipel via allerhande activiteiten je kinderen beter
leren kennen maar vooral hen beter ondersteunen in hun ontwikkeling. De
ontdekkingstocht naar wat kinderen boeit en waar kinderen zich sterk
aangesproken voelen is een ideaal kader om met kinderen te werken rond:
·
het opbouwen van zelfvertrouwen
vanuit succeservaringen en een intense intrinsieke motivatie;
·
het ontluiken en
versterken van de groeigeest (growth mindset) van kinderen; het uitbouwen van
het geloof in zichzelf;
·
het tonen van
doorzettingsvermogen en veerkracht bij
zaken die moeizaam verlopen via een groeigerichte houding;
·
het genieten van
de ervaring van flow en tijdvergeten
opgaan in dingen die hen boeien en aantrekken.
9 eilanden
Met de Talentenarchipel heb je een
instrument waarmee je het hele kind kunt observeren en alle terreinen kunt
verkennen bij het zoeken naar en stimuleren van mogelijke talenten. De archipel
omvat negen talenteneilanden, met elk zijn eigen talentenkiemen.
Eiland |
Talentenkiemen |
1.taaleiland |
Rijmen, dichten, vlot schrijven en spreken,
creatief verhalen vertellen, moppen vertellen, toneelspelen, fantaseren, … |
2.beeldeiland |
Foto’s nemen, modebewust zijn, inkleuren, tekenen,
kleien, knutselen, schilderen, kunst bekijken, … |
3.muziekeiland |
Ritme klappen, instrumenten herkennen, liedjes
neuriën, toon houden, instrument bespelen , liedjes bedenken, genieten van
muziek, zingen, … |
4.beweegeiland |
Snel lopen, kracht, balspelen, klimmen, dansen,
sport, … |
5.fijneiland |
Werken met een schroevendraaier, pincet, kleien,
make-up aanbrengen, nintendo spelen, muziekinstrument bespelen, … |
6.sameneiland |
Hulp bieden in nood, troosten, iemand
opbeuren, ruzies oplossen, meewerken, samenwerken, … |
7.wereldeiland |
Milieuvriendelijk zijn, genieten van natuur,
werken in de tuin, in het bos, bloemen, planten en dieren verzorgen, interesse
in materialen en techniek, helpen in de garage , … |
8.denkeiland |
Hoofdrekenen, cijferen, tellen, kaartlezen,
meten, vraagstukken, rekenraadsels, informatie opzoeken en sorteren, … |
9.wil- en durfeiland |
Zelfstandig plannen en organiseren, goed
doorzetten, niet opgeven, regels bepalen, spelleider zijn, nieuwe dingen
ontdekken en uitproberen, speciale dingen bedenken, makkelijk kunnen kiezen,
… |
In onze volgende bijdragen vertellen we graag hoe je met de talentenarchipel aan de slag kan gaan in de kinderopvang (Kus de talenten wakker deel 3), de kleuter- (deel 4) en de lagere school (deel 5).
Bronnen:
· Laevers, F., & Heylen, L. (2019).
Ervaringsgericht werken in het
basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. Leuven: LannooCampus.
·
Bakkers, E.,
Fontaine, M., Heylen, L., & Vanhoutte, T.(2010). Inspiratiebubbels.
Leuven: CEGO Publishers.
·
Heylen,L., Maes,
J., & Van Gucht, I. (2020). Differentiëren werkt! Leuven:
LannooCampus.
·
Heylen,L., Maes,
J., & Van Gucht, I. (2013). Aandacht voor talenten. Leuven:CEGO
Publishers.
· Kleuters & ik – Thema: gezocht! Talenten.
(2015). Leuven: CEGO Publishers
Bekijk vanaf 3/3/21 ook onze webinar rond talenten - LINK
Meer lezen? LINK
Reacties
Een reactie posten