Doorgaan naar hoofdcontent

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een schatkaart om talentenkiemen te ontdekken

De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen.




Geen enkel eiland misbaar

De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.

 

Talenten ontdekken

De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden rond je talenten kunt werken, is voor hen heel attractief en begrijpbaar. Je kunt met kinderen heel makkelijk hun talenten ontdekken met de vragen: ‘Op welk eiland kom je graag? Op welk eiland kom je niet graag?’ De antwoorden van de kinderen geven onmiddellijk de richting aan voor een heel boeiend gesprek.

De archipel is dan ook een mooi middel om:

·       positief en groeigericht met kinderen te praten over hun passies, interesses en talenten;

·       breed te kijken naar kinderen en dus ook breed en krachtig te evalueren en rapporteren over hun sterktes.

Verder kan je met de archipel via allerhande activiteiten je kinderen beter leren kennen maar vooral hen beter ondersteunen in hun ontwikkeling. De ontdekkingstocht naar wat kinderen boeit en waar kinderen zich sterk aangesproken voelen is een ideaal kader om met kinderen te werken rond:

·       het opbouwen van zelfvertrouwen vanuit succeservaringen en een intense intrinsieke motivatie;

·       het ontluiken en versterken van de groeigeest (growth mindset) van kinderen; het uitbouwen van het geloof in zichzelf;

·       het tonen van doorzettingsvermogen en veerkracht  bij zaken die moeizaam verlopen via een groeigerichte houding;

·       het genieten van de ervaring van flow en tijdvergeten opgaan in dingen die hen boeien en aantrekken.

 

9 eilanden

Met de Talentenarchipel heb je een instrument waarmee je het hele kind kunt observeren en alle terreinen kunt verkennen bij het zoeken naar en stimuleren van mogelijke talenten. De archipel omvat negen talenteneilanden, met elk zijn eigen talentenkiemen.


Eiland

Talentenkiemen

1.taaleiland

Rijmen, dichten, vlot schrijven en spreken, creatief verhalen vertellen, moppen vertellen, toneelspelen, fantaseren, …

 

2.beeldeiland

Foto’s nemen, modebewust zijn, inkleuren, tekenen, kleien, knutselen, schilderen, kunst bekijken, …

 

3.muziekeiland

Ritme klappen, instrumenten herkennen, liedjes neuriën, toon houden, instrument bespelen , liedjes bedenken, genieten van muziek, zingen, …

 

4.beweegeiland

Snel lopen, kracht, balspelen, klimmen, dansen, sport, …

 

5.fijneiland

Werken met een schroevendraaier, pincet, kleien, make-up aanbrengen, nintendo spelen, muziekinstrument bespelen, …

 

6.sameneiland

Hulp bieden in nood, troosten, iemand opbeuren, ruzies oplossen, meewerken, samenwerken, …

 

7.wereldeiland

Milieuvriendelijk zijn, genieten van natuur, werken in de tuin, in het bos, bloemen, planten en dieren verzorgen, interesse in materialen en techniek, helpen in de garage , …

 

8.denkeiland

Hoofdrekenen, cijferen, tellen, kaartlezen, meten, vraagstukken, rekenraadsels, informatie opzoeken en sorteren, …

 

9.wil- en durfeiland

Zelfstandig plannen en organiseren, goed doorzetten, niet opgeven, regels bepalen, spelleider zijn, nieuwe dingen ontdekken en uitproberen, speciale dingen bedenken, makkelijk kunnen kiezen, …

 


In onze volgende bijdragen vertellen we graag hoe je met de talentenarchipel aan de slag kan gaan in de kinderopvang (Kus de talenten wakker deel 3), de kleuter- (deel 4) en de lagere school (deel 5).

 

Bronnen:

·       Laevers, F., & Heylen, L. (2019). Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. Leuven: LannooCampus.

·       Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L., & Vanhoutte, T.(2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers.

·       Heylen,L., Maes, J., & Van Gucht, I. (2020). Differentiëren werkt! Leuven: LannooCampus.

·       Heylen,L., Maes, J., & Van Gucht, I. (2013). Aandacht voor talenten. Leuven:CEGO Publishers.

·       Kleuters & ik – Thema: gezocht! Talenten. (2015). Leuven: CEGO Publishers

 

Bekijk vanaf 3/3/21 ook onze webinar rond talenten - LINK

Meer lezen? LINK

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 4) - Een talentvriendelijke kleuterklas - Evelien Krijn

Het woord ‘talenten’ wordt in onderwijs al snel in de mond genomen. Natuurlijk vindt iedereen het belangrijk om hiervoor oog te hebben en om erop in te zetten in de klas. Maar een degelijk uitgewerkte visie op talentontwikkeling en een structurele opbouw doorheen de basisschool ontbreekt nog te vaak. Leerkrachten werken hierrond in de klas door bijvoorbeeld eens een thema rond talenten uit te werken, door kinderen via een buddysysteem in hun sterkte anderen te laten helpen of door sporadisch een terugblikgesprekje. Wel allemaal stuk voor stuk leuke initiatieven maar met te weinig draagkracht naar blijvende effecten als daar geen vervolg wordt aangebouwd.  Als je bewust kiest voor talentontwikkeling, is het nodig om het uit te spitten en volledig in te bedden in de gehele kleuterschool. Oog hebben voor talenten Kun jij de talenten van jouw kleuters zien? Alles begint met de bril waar je als leerkracht door kijkt. Wat valt volgens jou onder een talent? Kijk je breed genoeg? Zet je e

Zones van nabijheid in de kleuterklas - Marieke Holvoet

  Mamadou en Ole knikken als koorknaapjes. De juf vroeg of ze samen naar het gebouw van de lagere school de ballen kunnen gaan ophalen. Natuurlijk kan de juf wachten tot ze in de speeltijd zelf de ballen op gaat halen bij haar collega maar kinderen willen sommige taakjes maar al te graag van je overnemen. Wie voelt zich niet graag zelfstandig, nuttig en onafhankelijk? Twijfel Er kunnen terecht twijfels geformuleerd worden bij deze aanpak. Kan dit wel? Mag dit? Deze Kinderen staan met blinkende ogen voor je als voorbeeldige partners maar wat als er iets fout gaat. Zullen ze de weg vinden naar de lagere afdeling? Zullen ze terugkeren of in de toiletten blijven spelen? Zullen ze onderweg een willekeurige boekentas openmaken of tikken op gesloten deuren? Misschien ontstaat er onderweg wel ruzie die ontspoort. In elk geval verwacht je dat deze twee rakkers zich heel verantwoordelijk gaan gedragen en dat ze kunnen weerstaan aan al de verleidelijke uitdagingen tijdens deze opdracht. Alf