Doorgaan naar hoofdcontent

Thuis met kleuters in tijden van Corona - Evelien Krijn

Het hele land ligt plat ten gevolge van het coronavirus. De maatregelen zijn ongezien: alles is dicht, scholen bieden enkel noodopvang, ouders werken waar mogelijk van thuis. En zo zitten we opeens drie weken voor de paasvakantie allemaal samen thuis!

Geen extra vakantie, zoveel is duidelijk! Werkbundels werden uitgedeeld, mails met opdrachten verstuurd, onlineplatformen worden ingezet… Maar wat nu met onze kleuters?


Structuur bieden

In de kleuterklas heeft een dag een duidelijke opbouw en een duidelijke structuur. Deze wordt visueel gemaakt aan de hand van een daglijn, zodat kleuters vat krijgen op de dagstructuur. Ook thuis is het zinvol om de dag te structuren en visueel te maken. Vele ideetjes kan je online vinden via Google of Pinterest.
In dit artikel van UCLL krijg je het advies om de tijd op te splitsen in alleen-tijd en samen-tijd. Wat houdt dat nu precies in?




Alleen-tijd
Hoe lang de alleen-tijd kan duren hangt af van je kleuter. Dan gaat het niet alleen om de leeftijd, maar ook hoe goed je kleuter alleen kan spelen. Zo heb je kinderen die elke 10 minuten van spelactiviteit wisselen, die moeite hebben met het opstarten van hun spel of met het bedenken van spelideetjes. Andere kinderen weten heel goed wat ze willen spelen en hoe ze aan de slag kunnen. Ze kunnen lange tijd opgaan in hun spel, zijn geconcentreerd bezig en vergeten alles rondom zich.
Hoe help je je kind hier nu bij? Gebruik bv. een kookwekker om een bepaalde tijd af te bakenen. Zo krijgt je kind vat op de tijd. Je kan de duur van de alleen-tijd ook opbouwen. De apps Childrens Countdown Timer en Kidstimer zijn een leuk alternatief voor de kookwekker, waar je kleuter de tijd letterlijk ziet wegtikken.
Geef je kinderen ruimte tijdens hun alleen-tijd. Laat ze initiatieven nemen in hun spel. Het combineren van materialen en speelgoed zorgt dat ze meer mogelijkheden krijgen en dat hun creativiteit wordt gestimuleerd. Misschien kan speelgoed ergens blijven staan, zodat ze verder kunnen spelen op een ander moment. Of bespreek bij het opruimen of ze een plan hebben voor morgen en op basis daarvan kiezen jullie samen wat er wel opgeruimd wordt en wat niet. Laten we nu even wat toleranter zijn en de ‘rommel’ door de vingers zien.

Samen-tijd
Tijdens de samen-tijd maak je tijd voor elkaar: samen eten én samen spelen. Quality-time!
Wil je graag eens verder gaan dan de voor de hand liggende activiteiten (een gezelschapsspel spelen, puzzelen, schilderen)? Dan biedt de website van Speelbank heel wat  ontwikkelingsstimulerende activiteiten voor baby’s tot oudste kleuters. 
Nu we niet meer naar school of het werk moeten, is de tijdsdruk er wat af. Dat geeft je de kans om de zelfstandigheid van je kindje te stimuleren. Wanneer het alles zelf mag doen, krijgt het de kans om hierin te groeien en beter te worden. Ook bij de dagdagelijkse rituelen kan je je kleuter betrekken bij heel wat praktische zaken zoals het voorbereiden van het eten of van een tussendoortje.  Het dekken van de tafel kan zomaar opeens een telactiviteit worden, waarbij je kleuter het juiste aantal vorken en messen moet nemen, of waarbij de 1-1-relatie wordt ingezet om bij ieder bord een glas te zetten. 

En verder? 
Trek erop uit en ga samen de wereld verkennen, ontdek wat de natuur te bieden heeft. Maak miniatuur-schilderijtjes met natuurmaterialen. Ga op zoek naar kriebeldiertjes onder een zware steen of omgevallen boom. Welke bloemen kom je tegen langs de weg in de berm? Dankzij het internet kan je informatie opzoeken over je vondsten. Op de facebookpagina ‘Op stap met de bosjuf’ vind je heel wat toffe ideetjes om te doen in de natuur.
Knutselen met kosteloze materialen die je in huis hebt: lege doosjes, kartonnen schaaltjes, potjes, rolletjes… Ze stimuleren de creativiteit van kinderen. Neem even tijd om na te denken wat je kleuter wil knutselen en doe zonodig wat opzoekwerk. Wanneer je je kind wil stimuleren tot expressie, neem je best tijd voor een impressie. Ga je bijvoorbeeld een auto knutselen, dan kan je eerst even je eigen auto bestuderen om zo waarheidsgetrouw mogelijk te werken.
Kleuters hebben van nature een enorme bewegingsdrang. Hoe leuk zou het zijn als je samen een bewegingsparcours maakt doorheen het huis, waarbij alles mag gebruikt worden: stoelen, tafels, kussens, (nou, ja) kasten… De mogelijkheden zijn oneindig. De creativiteit van je kleuter wordt gestimuleerd door het combineren van de verschillende materialen. Ligt alles klaar? Bedenk dan samen verschillende manieren om het parcours te doorlopen, vooruit, achteruit, zijwaarts, geblinddoekt…
Op internet vind je heel wat leuke filmpjes van bewegingsactiviteiten voor thuis, met spullen die gewoon voorhanden zijn. Op de Facebookpaginga van Padres Formados werd er al eentje gedeeld voor thuiszittende kinderen.
Samen thuis zijn zal voor vele gezinnen zeker een uitdaging worden! Laat de samen-tijd ook voor jouw kleuter(s) een meerwaarde zijn voor hun ontwikkeling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Paniek! - Marieke Holvoet

Paniek! Mijn derde kleuter moet volgend jaar naar het eerste leerjaar. “Mijn dochter gaat volgend jaar naar het eerste leerjaar en daar zal ze niet klaar voor zijn!” Vanop 2 meter afstand hoor ik de wanhoopskreet van mijn vriendin aan. Ze schat haar ouderschapskwaliteiten heel laag in want de juf gaf reeds opdrachten mee die zij, als niet-perfecte moeder (wie is dat wel?), mooi maar vol schuldgevoel aan de kant heeft geschoven. “Ik kan het niet opbrengen…ik ben al blij als ik eens zelf kook en geen kant-en-klare maaltijd bestel.” De suggesties van de juf om letterkoekjes te bakken, samen paardjesspel te spelen en de letters uit de krant te knippen, werden voor dochterlief heimelijk verzwegen.  Veel ouders zitten in hetzelfde schuitje. En ja, hun kind maakt volgend jaar de stap naar het eerste leerjaar. “Op school leren ze zo veel.” Klopt! Maar de school is er nu even niet. Een andere context vraagt andere manieren van leren.  De schrik slaat zowel ouders als leerkrachten ui

Terug naar de opvang na corona? Da's even wennen! - Laura Van de Voorde

Hoe je de verbondenheid tussen de kinderen en de opvang kan behouden...  Vroeg of laat loopt de coronacrisis op zijn einde en komen al de kinderen terug naar de opvang. Verschillende kinderen zijn natuurlijk al een hele periode niet in de kinderopvang geweest en ook voor de medewerkers zal het weer aanpassen zijn. We zullen dus misschien niet bij ieder kind van een ‘blij weerzien’ kunnen spreken. Het is dan ook belangrijk dat kinderen tijdens hun afwezigheid de ‘feeling’ met de opvang niet volledig verliezen. Maar daarnaast zal er ook opnieuw aandacht moeten zijn voor het ‘wenproces’.  Voor de kinderen die momenteel niet naar de opvang komen, is het belangrijk dat ze op de ene of andere manier toch verbonden blijven met de opvang. Dit kan het opnieuw starten na een langere afwezigheid vergemakkelijken. Maar hoe doe je dit dan? Hieronder zet ik alvast enkele tips op een rijtje.  Nodig de ouders uit voor een ‘raam bezoekje’  Ouders die in de buurt wonen, kunnen eens kom

Mama, waarom gaan we vijf dagen naar school?! - Nele Van Oosten

Waarvan ik droom, stiekem... en nu iets minder stiekem aangezien ik het met jullie deel... Dat deze periode nu nét die springplank tot innovatie kan zijn. Alle evidenties blijken immers plots niet meer zo evident. Deze en wie weet de komende periode dwingt ons om heel nauwgezet en kritisch naar het schoolconcept in al zijn facetten te kijken. Een zestal jaar gelden botste ik als per toeval op een online reportage “Found in the forest”. Als onderzoekconcept hebben ze met ganse gemeenschap uitgezocht wat school eigenlijk is. Hoe zou school eruit zien als je de invulboeken, de leerjaren, de testen en de muren weghaalt? www.foundintheforest.com Helemaal omvergeblazen toen door de simplistische vraag en aanpak: we maken buiten school met de hele gemeenschap. Dat vraagstuk heeft me nooit meer losgelaten en is nog steeds mijn drijvende kracht in alle innovatietrajecten die ik mee mag begeleiden. Anders kijken Laat ANDERS KIJKEN nu net de eerste stap zijn die nodig is i