Doorgaan naar hoofdcontent

Thuis met kleuters in tijden van Corona - Evelien Krijn

Het hele land ligt plat ten gevolge van het coronavirus. De maatregelen zijn ongezien: alles is dicht, scholen bieden enkel noodopvang, ouders werken waar mogelijk van thuis. En zo zitten we opeens drie weken voor de paasvakantie allemaal samen thuis!

Geen extra vakantie, zoveel is duidelijk! Werkbundels werden uitgedeeld, mails met opdrachten verstuurd, onlineplatformen worden ingezet… Maar wat nu met onze kleuters?


Structuur bieden

In de kleuterklas heeft een dag een duidelijke opbouw en een duidelijke structuur. Deze wordt visueel gemaakt aan de hand van een daglijn, zodat kleuters vat krijgen op de dagstructuur. Ook thuis is het zinvol om de dag te structuren en visueel te maken. Vele ideetjes kan je online vinden via Google of Pinterest.
In dit artikel van UCLL krijg je het advies om de tijd op te splitsen in alleen-tijd en samen-tijd. Wat houdt dat nu precies in?




Alleen-tijd
Hoe lang de alleen-tijd kan duren hangt af van je kleuter. Dan gaat het niet alleen om de leeftijd, maar ook hoe goed je kleuter alleen kan spelen. Zo heb je kinderen die elke 10 minuten van spelactiviteit wisselen, die moeite hebben met het opstarten van hun spel of met het bedenken van spelideetjes. Andere kinderen weten heel goed wat ze willen spelen en hoe ze aan de slag kunnen. Ze kunnen lange tijd opgaan in hun spel, zijn geconcentreerd bezig en vergeten alles rondom zich.
Hoe help je je kind hier nu bij? Gebruik bv. een kookwekker om een bepaalde tijd af te bakenen. Zo krijgt je kind vat op de tijd. Je kan de duur van de alleen-tijd ook opbouwen. De apps Childrens Countdown Timer en Kidstimer zijn een leuk alternatief voor de kookwekker, waar je kleuter de tijd letterlijk ziet wegtikken.
Geef je kinderen ruimte tijdens hun alleen-tijd. Laat ze initiatieven nemen in hun spel. Het combineren van materialen en speelgoed zorgt dat ze meer mogelijkheden krijgen en dat hun creativiteit wordt gestimuleerd. Misschien kan speelgoed ergens blijven staan, zodat ze verder kunnen spelen op een ander moment. Of bespreek bij het opruimen of ze een plan hebben voor morgen en op basis daarvan kiezen jullie samen wat er wel opgeruimd wordt en wat niet. Laten we nu even wat toleranter zijn en de ‘rommel’ door de vingers zien.

Samen-tijd
Tijdens de samen-tijd maak je tijd voor elkaar: samen eten én samen spelen. Quality-time!
Wil je graag eens verder gaan dan de voor de hand liggende activiteiten (een gezelschapsspel spelen, puzzelen, schilderen)? Dan biedt de website van Speelbank heel wat  ontwikkelingsstimulerende activiteiten voor baby’s tot oudste kleuters. 
Nu we niet meer naar school of het werk moeten, is de tijdsdruk er wat af. Dat geeft je de kans om de zelfstandigheid van je kindje te stimuleren. Wanneer het alles zelf mag doen, krijgt het de kans om hierin te groeien en beter te worden. Ook bij de dagdagelijkse rituelen kan je je kleuter betrekken bij heel wat praktische zaken zoals het voorbereiden van het eten of van een tussendoortje.  Het dekken van de tafel kan zomaar opeens een telactiviteit worden, waarbij je kleuter het juiste aantal vorken en messen moet nemen, of waarbij de 1-1-relatie wordt ingezet om bij ieder bord een glas te zetten. 

En verder? 
Trek erop uit en ga samen de wereld verkennen, ontdek wat de natuur te bieden heeft. Maak miniatuur-schilderijtjes met natuurmaterialen. Ga op zoek naar kriebeldiertjes onder een zware steen of omgevallen boom. Welke bloemen kom je tegen langs de weg in de berm? Dankzij het internet kan je informatie opzoeken over je vondsten. Op de facebookpagina ‘Op stap met de bosjuf’ vind je heel wat toffe ideetjes om te doen in de natuur.
Knutselen met kosteloze materialen die je in huis hebt: lege doosjes, kartonnen schaaltjes, potjes, rolletjes… Ze stimuleren de creativiteit van kinderen. Neem even tijd om na te denken wat je kleuter wil knutselen en doe zonodig wat opzoekwerk. Wanneer je je kind wil stimuleren tot expressie, neem je best tijd voor een impressie. Ga je bijvoorbeeld een auto knutselen, dan kan je eerst even je eigen auto bestuderen om zo waarheidsgetrouw mogelijk te werken.
Kleuters hebben van nature een enorme bewegingsdrang. Hoe leuk zou het zijn als je samen een bewegingsparcours maakt doorheen het huis, waarbij alles mag gebruikt worden: stoelen, tafels, kussens, (nou, ja) kasten… De mogelijkheden zijn oneindig. De creativiteit van je kleuter wordt gestimuleerd door het combineren van de verschillende materialen. Ligt alles klaar? Bedenk dan samen verschillende manieren om het parcours te doorlopen, vooruit, achteruit, zijwaarts, geblinddoekt…
Op internet vind je heel wat leuke filmpjes van bewegingsactiviteiten voor thuis, met spullen die gewoon voorhanden zijn. Op de Facebookpaginga van Padres Formados werd er al eentje gedeeld voor thuiszittende kinderen.
Samen thuis zijn zal voor vele gezinnen zeker een uitdaging worden! Laat de samen-tijd ook voor jouw kleuter(s) een meerwaarde zijn voor hun ontwikkeling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Over minder of net meer welbevinden? - Ludo Heylen

De onderzoeken van TIMMS (een internationaal vergelijkend onderzoek naar leerlingenprestaties in wiskunde en wetenschappen, afgenomen in 2019) zijn gepubliceerd en zorgen voor heel wat onrust. Door de blijvende dalende trend in de resultaten voor zowel wiskunde als wetenschappen dreigt Vlaanderen zijn positie in de topgroep verloren te zien gaan [1] . Bij begrijpend lezen was dat ook al zo (Pisa 2018) [2] .  En dus gaat het hele onderwijslandschap op de schop. Net als twee jaren geleden wordt in allerlei media – vaak door dezelfde auteurs - een beschuldigende vinger opgestoken naar het feit dat Vlaanderen te veel zou bezig zijn met welbevinden, met het prettig maken van de lessen en niet met de essentie van het onderwijsverhaal. Koen Daniëls (NVA) zei onlangs op de radio dat er te veel was ingezet op welbevinden en dat de slinger is doorgeslagen. Maar gaat het wel om een of-of-discussie? Is het niet én-én? Hebben we het welbevinden niet nodig om goede leerresultaten te kunnen nastreven

Zones van nabijheid in de kleuterklas - Marieke Holvoet

  Mamadou en Ole knikken als koorknaapjes. De juf vroeg of ze samen naar het gebouw van de lagere school de ballen kunnen gaan ophalen. Natuurlijk kan de juf wachten tot ze in de speeltijd zelf de ballen op gaat halen bij haar collega maar kinderen willen sommige taakjes maar al te graag van je overnemen. Wie voelt zich niet graag zelfstandig, nuttig en onafhankelijk? Twijfel Er kunnen terecht twijfels geformuleerd worden bij deze aanpak. Kan dit wel? Mag dit? Deze Kinderen staan met blinkende ogen voor je als voorbeeldige partners maar wat als er iets fout gaat. Zullen ze de weg vinden naar de lagere afdeling? Zullen ze terugkeren of in de toiletten blijven spelen? Zullen ze onderweg een willekeurige boekentas openmaken of tikken op gesloten deuren? Misschien ontstaat er onderweg wel ruzie die ontspoort. In elk geval verwacht je dat deze twee rakkers zich heel verantwoordelijk gaan gedragen en dat ze kunnen weerstaan aan al de verleidelijke uitdagingen tijdens deze opdracht. Alf

Kus de talenten wakker! (deel 3) - Laura Van de Voorde & Bart Declercq

Het start in de voorschoolse opvang Over welke talenten praten we? Talentenkiemen of talent-in-wording Een talent is een kiem, een groeipotentieel, waarin heel wat mogelijkheden vervat zitten die – mits veel motivatie en stimulansen – kansen bevatten om uit te groeien tot een bijzonder iets (…). We verleggen het accent hier van ‘iets al goed kunnen’ naar ‘het vooruit willen’. Elk kind heeft immers een enorm groeipotentieel. Via observatie vinden we heel wat waar eenkind in wil en kan groeien (Aerden, 2010).   Marie (24 maanden) kiest een boek uit de kast. Ze gaat hiermee op de stoel van de begeleider zitten. Enthousiast imiteert ze het voorleesmoment. Jules (20 maanden) komt er nieuwsgierig bij zitten. Marie vertelt wat er op de kaft staat. Ze toont de cover aan Jules, slaat het blad om en gaat verder. Tijdens het voorlezen stelt ze vragen aan Jules. Ze gebruikt intonatie en haar mimiek toont dat het verhaal op een gegeven moment best spannend is. Marie geniet duidelijk van w