Doorgaan naar hoofdcontent

Thuis met kleuters in tijden van Corona - Evelien Krijn

Het hele land ligt plat ten gevolge van het coronavirus. De maatregelen zijn ongezien: alles is dicht, scholen bieden enkel noodopvang, ouders werken waar mogelijk van thuis. En zo zitten we opeens drie weken voor de paasvakantie allemaal samen thuis!

Geen extra vakantie, zoveel is duidelijk! Werkbundels werden uitgedeeld, mails met opdrachten verstuurd, onlineplatformen worden ingezet… Maar wat nu met onze kleuters?


Structuur bieden

In de kleuterklas heeft een dag een duidelijke opbouw en een duidelijke structuur. Deze wordt visueel gemaakt aan de hand van een daglijn, zodat kleuters vat krijgen op de dagstructuur. Ook thuis is het zinvol om de dag te structuren en visueel te maken. Vele ideetjes kan je online vinden via Google of Pinterest.
In dit artikel van UCLL krijg je het advies om de tijd op te splitsen in alleen-tijd en samen-tijd. Wat houdt dat nu precies in?




Alleen-tijd
Hoe lang de alleen-tijd kan duren hangt af van je kleuter. Dan gaat het niet alleen om de leeftijd, maar ook hoe goed je kleuter alleen kan spelen. Zo heb je kinderen die elke 10 minuten van spelactiviteit wisselen, die moeite hebben met het opstarten van hun spel of met het bedenken van spelideetjes. Andere kinderen weten heel goed wat ze willen spelen en hoe ze aan de slag kunnen. Ze kunnen lange tijd opgaan in hun spel, zijn geconcentreerd bezig en vergeten alles rondom zich.
Hoe help je je kind hier nu bij? Gebruik bv. een kookwekker om een bepaalde tijd af te bakenen. Zo krijgt je kind vat op de tijd. Je kan de duur van de alleen-tijd ook opbouwen. De apps Childrens Countdown Timer en Kidstimer zijn een leuk alternatief voor de kookwekker, waar je kleuter de tijd letterlijk ziet wegtikken.
Geef je kinderen ruimte tijdens hun alleen-tijd. Laat ze initiatieven nemen in hun spel. Het combineren van materialen en speelgoed zorgt dat ze meer mogelijkheden krijgen en dat hun creativiteit wordt gestimuleerd. Misschien kan speelgoed ergens blijven staan, zodat ze verder kunnen spelen op een ander moment. Of bespreek bij het opruimen of ze een plan hebben voor morgen en op basis daarvan kiezen jullie samen wat er wel opgeruimd wordt en wat niet. Laten we nu even wat toleranter zijn en de ‘rommel’ door de vingers zien.

Samen-tijd
Tijdens de samen-tijd maak je tijd voor elkaar: samen eten én samen spelen. Quality-time!
Wil je graag eens verder gaan dan de voor de hand liggende activiteiten (een gezelschapsspel spelen, puzzelen, schilderen)? Dan biedt de website van Speelbank heel wat  ontwikkelingsstimulerende activiteiten voor baby’s tot oudste kleuters. 
Nu we niet meer naar school of het werk moeten, is de tijdsdruk er wat af. Dat geeft je de kans om de zelfstandigheid van je kindje te stimuleren. Wanneer het alles zelf mag doen, krijgt het de kans om hierin te groeien en beter te worden. Ook bij de dagdagelijkse rituelen kan je je kleuter betrekken bij heel wat praktische zaken zoals het voorbereiden van het eten of van een tussendoortje.  Het dekken van de tafel kan zomaar opeens een telactiviteit worden, waarbij je kleuter het juiste aantal vorken en messen moet nemen, of waarbij de 1-1-relatie wordt ingezet om bij ieder bord een glas te zetten. 

En verder? 
Trek erop uit en ga samen de wereld verkennen, ontdek wat de natuur te bieden heeft. Maak miniatuur-schilderijtjes met natuurmaterialen. Ga op zoek naar kriebeldiertjes onder een zware steen of omgevallen boom. Welke bloemen kom je tegen langs de weg in de berm? Dankzij het internet kan je informatie opzoeken over je vondsten. Op de facebookpagina ‘Op stap met de bosjuf’ vind je heel wat toffe ideetjes om te doen in de natuur.
Knutselen met kosteloze materialen die je in huis hebt: lege doosjes, kartonnen schaaltjes, potjes, rolletjes… Ze stimuleren de creativiteit van kinderen. Neem even tijd om na te denken wat je kleuter wil knutselen en doe zonodig wat opzoekwerk. Wanneer je je kind wil stimuleren tot expressie, neem je best tijd voor een impressie. Ga je bijvoorbeeld een auto knutselen, dan kan je eerst even je eigen auto bestuderen om zo waarheidsgetrouw mogelijk te werken.
Kleuters hebben van nature een enorme bewegingsdrang. Hoe leuk zou het zijn als je samen een bewegingsparcours maakt doorheen het huis, waarbij alles mag gebruikt worden: stoelen, tafels, kussens, (nou, ja) kasten… De mogelijkheden zijn oneindig. De creativiteit van je kleuter wordt gestimuleerd door het combineren van de verschillende materialen. Ligt alles klaar? Bedenk dan samen verschillende manieren om het parcours te doorlopen, vooruit, achteruit, zijwaarts, geblinddoekt…
Op internet vind je heel wat leuke filmpjes van bewegingsactiviteiten voor thuis, met spullen die gewoon voorhanden zijn. Op de Facebookpaginga van Padres Formados werd er al eentje gedeeld voor thuiszittende kinderen.
Samen thuis zijn zal voor vele gezinnen zeker een uitdaging worden! Laat de samen-tijd ook voor jouw kleuter(s) een meerwaarde zijn voor hun ontwikkeling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar