Doorgaan naar hoofdcontent

Zeven tips om structuur aan te brengen in je leer- en werkdag! - Mariet Vrancken

We waren er een beetje ongestructureerd aan begonnen. Natuurlijk hebben we thuis een werkruimte die kan gebruikt worden door eenieder die (t)huiswerk moet maken, maar da's één werkplek in het hele huis. Plots zijn we nu dus met vier.

Met z’n vieren thuis werken en leren
Door de verstrengde maatregelen voor scholen (opschorten van de lessen) en bedrijven (zoveel mogelijk telewerken) werken manlief en ikzelf voltijds van thuis uit en gaan onze 2 dochters thuis aan de slag met hun schoolwerk. 
Om 9u zitten we met z'n allen rond de tafel, ieder met z'n materiaal en leermiddelen, klaar om er helemaal voor te gaan. En eventjes gaat dat ook best wel goed. Dochterlief 1 zit in het eerste jaar van een school die helemaal digitaal kan verder werken, dochterlief 2 (vijfde leerjaar) kan eigenlijk evenzeer aan de slag na een mail met allerlei informatie over wat er gevraagd wordt de komende week. En toch... Om 10u40 begint het gezucht en gezeur... “wat moet ik nu eigenlijk doen? Hier snap ik niets van. Kom je even helpen? Mag ik een koekje? Ik wil even buiten spelen... Pfff, ik verveel me.” Manlief en ik kijken elkaar aan. Ik ben net een conferencecall aan het afronden en hij zit midden in een gecompliceerde taak. *zucht


De namiddag verloopt een beetje op dezelfde manier. We hebben wel wat 'beweging' (samen buiten gaan wandelen) en een 'speeluurtje' (kids gaan zich buiten wat uitleven) ingepland, maar het gebrek aan een duidelijke structuur speelt ons parten. Na dag 1 zijn mijn man en ikzelf doodop. We weten allebei: dit houden we geen 3 weken vol...


Structuur, structuur, structuur!
Dus vandaag doen we het anders! Gisterenavond maakte ik samen met dochterslief een schema op. Dat geeft ons allemaal houvast. Geen gezeur meer over 'wat moet ik nu doen?' of 'wanneer mag ik pauzeren?'. We hebben samen bekeken wanneer we best beginnen aan onze dag. 
Voor beide meiden is dat 9u, met veel beweging en spelen. Mijn man en ikzelf hebben tegen die tijd al heel wat gedaan: een ochtendwandeling, een ontbijt met koffie en een aantal uren werken. Om 10u beginnen ook de meiden aan hun schoolwerk. Ze zijn geconcentreerd en werken goed door tot we allemaal samen lunchen. We hebben gezorgd voor voldoende afwisseling: er is ruimte voor schoolwerk, maar ook voor chillen, voor sport en spel, … 

Bovendien hebben we ook elk onze eigen werkruimte bepaald. De kinderen aan de tafel, manlief aan de vaste werkplek, ikzelf palm de slaapkamer in waar ik een tafel heb omgebouwd tot bureau. Vooral tijdens online vergadermomenten en telefoontjes bewaren we zo de nodige stilte en rust en storen we elkaar niet.

Yes, we can!

De keerzijde van de (corona)medaille is er eentje van samen-zijn met het gezin. Het doet ons deugd, zo samen werken en leren, maar ook samen rusten, eten, wandelen en spelen. Door een duidelijke structuur aan te brengen in onze dag, zien we dat ook wij rustiger en geconcentreerder kunnen werken. De afspraken die we samen maakten, worden goed opgevolgd en we hebben allemaal het gevoel dat we op deze manier nog weken samen kunnen leren en werken. De school doet intussen haar uiterste best om onze dochters zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen. We zijn daar bijzonder blij en dankbaar om. We waren het nog niet gewoon, dat werken en leren van op afstand, maar ons vertrouwen dat we ook dit wel zullen kunnen, groeit dag na dag! 


Inspireer ons en zet ook jouw foto van je dagschema in de comments. Succes! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar