Doorgaan naar hoofdcontent

Zeven tips om structuur aan te brengen in je leer- en werkdag! - Mariet Vrancken

We waren er een beetje ongestructureerd aan begonnen. Natuurlijk hebben we thuis een werkruimte die kan gebruikt worden door eenieder die (t)huiswerk moet maken, maar da's één werkplek in het hele huis. Plots zijn we nu dus met vier.

Met z’n vieren thuis werken en leren
Door de verstrengde maatregelen voor scholen (opschorten van de lessen) en bedrijven (zoveel mogelijk telewerken) werken manlief en ikzelf voltijds van thuis uit en gaan onze 2 dochters thuis aan de slag met hun schoolwerk. 
Om 9u zitten we met z'n allen rond de tafel, ieder met z'n materiaal en leermiddelen, klaar om er helemaal voor te gaan. En eventjes gaat dat ook best wel goed. Dochterlief 1 zit in het eerste jaar van een school die helemaal digitaal kan verder werken, dochterlief 2 (vijfde leerjaar) kan eigenlijk evenzeer aan de slag na een mail met allerlei informatie over wat er gevraagd wordt de komende week. En toch... Om 10u40 begint het gezucht en gezeur... “wat moet ik nu eigenlijk doen? Hier snap ik niets van. Kom je even helpen? Mag ik een koekje? Ik wil even buiten spelen... Pfff, ik verveel me.” Manlief en ik kijken elkaar aan. Ik ben net een conferencecall aan het afronden en hij zit midden in een gecompliceerde taak. *zucht


De namiddag verloopt een beetje op dezelfde manier. We hebben wel wat 'beweging' (samen buiten gaan wandelen) en een 'speeluurtje' (kids gaan zich buiten wat uitleven) ingepland, maar het gebrek aan een duidelijke structuur speelt ons parten. Na dag 1 zijn mijn man en ikzelf doodop. We weten allebei: dit houden we geen 3 weken vol...


Structuur, structuur, structuur!
Dus vandaag doen we het anders! Gisterenavond maakte ik samen met dochterslief een schema op. Dat geeft ons allemaal houvast. Geen gezeur meer over 'wat moet ik nu doen?' of 'wanneer mag ik pauzeren?'. We hebben samen bekeken wanneer we best beginnen aan onze dag. 
Voor beide meiden is dat 9u, met veel beweging en spelen. Mijn man en ikzelf hebben tegen die tijd al heel wat gedaan: een ochtendwandeling, een ontbijt met koffie en een aantal uren werken. Om 10u beginnen ook de meiden aan hun schoolwerk. Ze zijn geconcentreerd en werken goed door tot we allemaal samen lunchen. We hebben gezorgd voor voldoende afwisseling: er is ruimte voor schoolwerk, maar ook voor chillen, voor sport en spel, … 

Bovendien hebben we ook elk onze eigen werkruimte bepaald. De kinderen aan de tafel, manlief aan de vaste werkplek, ikzelf palm de slaapkamer in waar ik een tafel heb omgebouwd tot bureau. Vooral tijdens online vergadermomenten en telefoontjes bewaren we zo de nodige stilte en rust en storen we elkaar niet.

Yes, we can!

De keerzijde van de (corona)medaille is er eentje van samen-zijn met het gezin. Het doet ons deugd, zo samen werken en leren, maar ook samen rusten, eten, wandelen en spelen. Door een duidelijke structuur aan te brengen in onze dag, zien we dat ook wij rustiger en geconcentreerder kunnen werken. De afspraken die we samen maakten, worden goed opgevolgd en we hebben allemaal het gevoel dat we op deze manier nog weken samen kunnen leren en werken. De school doet intussen haar uiterste best om onze dochters zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen. We zijn daar bijzonder blij en dankbaar om. We waren het nog niet gewoon, dat werken en leren van op afstand, maar ons vertrouwen dat we ook dit wel zullen kunnen, groeit dag na dag! 


Inspireer ons en zet ook jouw foto van je dagschema in de comments. Succes! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilan...

Zones van nabijheid in de kleuterklas - Marieke Holvoet

  Mamadou en Ole knikken als koorknaapjes. De juf vroeg of ze samen naar het gebouw van de lagere school de ballen kunnen gaan ophalen. Natuurlijk kan de juf wachten tot ze in de speeltijd zelf de ballen op gaat halen bij haar collega maar kinderen willen sommige taakjes maar al te graag van je overnemen. Wie voelt zich niet graag zelfstandig, nuttig en onafhankelijk? Twijfel Er kunnen terecht twijfels geformuleerd worden bij deze aanpak. Kan dit wel? Mag dit? Deze Kinderen staan met blinkende ogen voor je als voorbeeldige partners maar wat als er iets fout gaat. Zullen ze de weg vinden naar de lagere afdeling? Zullen ze terugkeren of in de toiletten blijven spelen? Zullen ze onderweg een willekeurige boekentas openmaken of tikken op gesloten deuren? Misschien ontstaat er onderweg wel ruzie die ontspoort. In elk geval verwacht je dat deze twee rakkers zich heel verantwoordelijk gaan gedragen en dat ze kunnen weerstaan aan al de verleidelijke uitdagingen tijdens deze opdracht. ...

Kus de talenten wakker! (deel 4) - Een talentvriendelijke kleuterklas - Evelien Krijn

Het woord ‘talenten’ wordt in onderwijs al snel in de mond genomen. Natuurlijk vindt iedereen het belangrijk om hiervoor oog te hebben en om erop in te zetten in de klas. Maar een degelijk uitgewerkte visie op talentontwikkeling en een structurele opbouw doorheen de basisschool ontbreekt nog te vaak. Leerkrachten werken hierrond in de klas door bijvoorbeeld eens een thema rond talenten uit te werken, door kinderen via een buddysysteem in hun sterkte anderen te laten helpen of door sporadisch een terugblikgesprekje. Wel allemaal stuk voor stuk leuke initiatieven maar met te weinig draagkracht naar blijvende effecten als daar geen vervolg wordt aangebouwd.  Als je bewust kiest voor talentontwikkeling, is het nodig om het uit te spitten en volledig in te bedden in de gehele kleuterschool. Oog hebben voor talenten Kun jij de talenten van jouw kleuters zien? Alles begint met de bril waar je als leerkracht door kijkt. Wat valt volgens jou onder een talent? Kijk je breed genoeg? Zet ...