Doorgaan naar hoofdcontent

Zeven tips om structuur aan te brengen in je leer- en werkdag! - Mariet Vrancken

We waren er een beetje ongestructureerd aan begonnen. Natuurlijk hebben we thuis een werkruimte die kan gebruikt worden door eenieder die (t)huiswerk moet maken, maar da's één werkplek in het hele huis. Plots zijn we nu dus met vier.

Met z’n vieren thuis werken en leren
Door de verstrengde maatregelen voor scholen (opschorten van de lessen) en bedrijven (zoveel mogelijk telewerken) werken manlief en ikzelf voltijds van thuis uit en gaan onze 2 dochters thuis aan de slag met hun schoolwerk. 
Om 9u zitten we met z'n allen rond de tafel, ieder met z'n materiaal en leermiddelen, klaar om er helemaal voor te gaan. En eventjes gaat dat ook best wel goed. Dochterlief 1 zit in het eerste jaar van een school die helemaal digitaal kan verder werken, dochterlief 2 (vijfde leerjaar) kan eigenlijk evenzeer aan de slag na een mail met allerlei informatie over wat er gevraagd wordt de komende week. En toch... Om 10u40 begint het gezucht en gezeur... “wat moet ik nu eigenlijk doen? Hier snap ik niets van. Kom je even helpen? Mag ik een koekje? Ik wil even buiten spelen... Pfff, ik verveel me.” Manlief en ik kijken elkaar aan. Ik ben net een conferencecall aan het afronden en hij zit midden in een gecompliceerde taak. *zucht


De namiddag verloopt een beetje op dezelfde manier. We hebben wel wat 'beweging' (samen buiten gaan wandelen) en een 'speeluurtje' (kids gaan zich buiten wat uitleven) ingepland, maar het gebrek aan een duidelijke structuur speelt ons parten. Na dag 1 zijn mijn man en ikzelf doodop. We weten allebei: dit houden we geen 3 weken vol...


Structuur, structuur, structuur!
Dus vandaag doen we het anders! Gisterenavond maakte ik samen met dochterslief een schema op. Dat geeft ons allemaal houvast. Geen gezeur meer over 'wat moet ik nu doen?' of 'wanneer mag ik pauzeren?'. We hebben samen bekeken wanneer we best beginnen aan onze dag. 
Voor beide meiden is dat 9u, met veel beweging en spelen. Mijn man en ikzelf hebben tegen die tijd al heel wat gedaan: een ochtendwandeling, een ontbijt met koffie en een aantal uren werken. Om 10u beginnen ook de meiden aan hun schoolwerk. Ze zijn geconcentreerd en werken goed door tot we allemaal samen lunchen. We hebben gezorgd voor voldoende afwisseling: er is ruimte voor schoolwerk, maar ook voor chillen, voor sport en spel, … 

Bovendien hebben we ook elk onze eigen werkruimte bepaald. De kinderen aan de tafel, manlief aan de vaste werkplek, ikzelf palm de slaapkamer in waar ik een tafel heb omgebouwd tot bureau. Vooral tijdens online vergadermomenten en telefoontjes bewaren we zo de nodige stilte en rust en storen we elkaar niet.

Yes, we can!

De keerzijde van de (corona)medaille is er eentje van samen-zijn met het gezin. Het doet ons deugd, zo samen werken en leren, maar ook samen rusten, eten, wandelen en spelen. Door een duidelijke structuur aan te brengen in onze dag, zien we dat ook wij rustiger en geconcentreerder kunnen werken. De afspraken die we samen maakten, worden goed opgevolgd en we hebben allemaal het gevoel dat we op deze manier nog weken samen kunnen leren en werken. De school doet intussen haar uiterste best om onze dochters zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen. We zijn daar bijzonder blij en dankbaar om. We waren het nog niet gewoon, dat werken en leren van op afstand, maar ons vertrouwen dat we ook dit wel zullen kunnen, groeit dag na dag! 


Inspireer ons en zet ook jouw foto van je dagschema in de comments. Succes! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoera, mijn kind verveelt zich! - Els Menu & Greet Herssens

We worden vandaag overstelpt met honderden leuke ideeën waarmee je je kinderen aan het spelen kan zetten. Langs verschillende kanalen worden kinderen dagelijks uitgedaagd om een filmpje te maken, een spel te spelen, een opdracht te vervullen, … kortom zich zinvol bezig te houden. Zolang ze zich maar niet vervelen. Maar het ‘spannende’ van het sluiten van de scholen is er stilaan afgeraakt, het enthousiasme voor als deze uitdagingen raakt bekoeld.  

Als kinderen het gevoel hebben dat ze zich vervelen grijpen ze heel snel naar hun gsm, hun tablet, de computer of nestelen ze zich voor de televisie. Een andere optie is zeuren: ‘ik verveel mij…’, en vervolgens hopen dat iemand anders met een voorstel aankomt. Het is eigenlijk helemaal niet zo vreemd dat onze kinderen zich in deze coronatijd vervelen. Velen van hen hebben het hele jaar door een drukke agenda die dag in dag uit volgeboekt staat. Op school krijgen ze de ene taak na de andere en alle vrije tijd wordt ingenomen door sport, hobby…

Thuis met kleuters in tijden van Corona - Evelien Krijn

Het hele land ligt plat ten gevolge van het coronavirus. De maatregelen zijn ongezien: alles is dicht, scholen bieden enkel noodopvang, ouders werken waar mogelijk van thuis. En zo zitten we opeens drie weken voor de paasvakantie allemaal samen thuis!

Geen extra vakantie, zoveel is duidelijk! Werkbundels werden uitgedeeld, mails met opdrachten verstuurd, onlineplatformen worden ingezet… Maar wat nu met onze kleuters?

Structuur bieden
In de kleuterklas heeft een dag een duidelijke opbouw en een duidelijke structuur. Deze wordt visueel gemaakt aan de hand van een daglijn, zodat kleuters vat krijgen op de dagstructuur. Ook thuis is het zinvol om de dag te structuren en visueel te maken. Vele ideetjes kan je online vinden via Google of Pinterest.
In dit artikel van UCLLkrijg je het advies om de tijd op te splitsen in alleen-tijd en samen-tijd. Wat houdt dat nu precies in?




Alleen-tijd Hoe lang de alleen-tijd kan duren hangt af van je kleuter. Dan gaat het niet alleen om de leeftijd, maar ook h…

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

Als motiveren niet vanzelf gaat, Beginnen we beter bij het begin, Coronatijden of niet.

Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad. 

Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar selecteer wat nu het best zou smaken, waar je nu zin in hebt of wat j…