Doorgaan naar hoofdcontent

Efficiënt aan de slag (na corona) - Bart Van Spaendonk en Greet Herssens


(Info uit de gelijknamige webinar van woensdag 08-04-2020)

De opkomst voor deze allereerste CEGO-webinar was enorm! Maar liefst 388 deelnemers registreerden zich voor deze sessie. Zelfs na drie turbulente weken zijn leerkrachten duidelijk bereid ook hun paasvakantie op te offeren. Hun motivatie om bij te leren en constructief aan de slag te blijven gaan, is op zijn zachtst gezegd bewonderenswaardig. Het bewijst dat het onderwijsveld veerkrachtig en flexibel is. Respect!

In deze webinar wilden we je enkele handvatten aanreiken om je aanbod voor het verdere schooljaar vorm te geven. Wat na de heropening van de scholen? Natuurlijk willen we niet voorbijgaan aan wat er nu naar alle waarschijnlijkheid aankomt, een periode van van preteaching via afstandsonderwijs.  Nadenken over hoe je aan de slag kan en wil gaan na de coronacrisis, zal je zeker ook inzicht geven in hoe je de periode daarvoor best aanpakt.


Het kalf zal niet verdrinken
Drie weken kwijt – waarschijnlijk meer… Hoe halen we die tijd in? Het lijkt onbegonnen werk. Het zal inderdaad een inspanning vragen om de resterende tijd zo optimaal mogelijk te benutten, maar onbegonnen? Nee, dat niet. Er is nog niet zo veel verloren! Drie weken voor de paasvakantie: in veel gevallen betekent dat een week herhalen en oefenen voor grote toetsen, een toetsenweek, een week met paaseierenzoekspelletjes en vastentochten. Het herhalen gebeurde voor veel leerlingen alsnog via afstandsonderwijs. Dus hoeveel lestijd ben je tot nu toe effectief kwijt?! Juist ja, het kalf is nog niet verdronken.

Natuurlijk: niet alle leerlingen gingen even nauwgezet aan de slag met de herhalingsoefeningen op afstand. Niet alle leerlingen vertoefden hiervoor in een ideale omgeving of kregen de nodige omkadering. De verschillen tussen je leerlingen zullen zijn toegenomen, dat staat vast. Net hierin schuilt de uitdaging: hoe organiseer je de periode die nog voor je ligt zodat àlle leerlingen zich nog zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.

Tijdens de webinar gingen we hier dieper op in. Voor degenen die erbij konden zijn: in onderstaande link vind je een uitgebreid artikel over hoe wij dat aanpakken. Kon jij onze webinar nog niet volgen en wil je graag weten welke ideeën en tips wij meegeven? Lees dan zeker mee: Artikel Efficiënt aan de slag (na corona).

Heb je hier nog vragen bij? Stel ze voor Pasen via dit formulier: https://forms.gle/vFd97scWD5fYvY3R8

Deze vragen nemen we mee naar de webinar ‘vraag het maar: hoe efficiënt aan de slag na corona?’ van woensdag 15-04-2020. Registreren voor deze webinar kan nog via deze link: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_yeyMIkFaQvS21LXUlsJZ9g

Wat kan je nu vooral al doen? Draag zorg voor jezelf! Laad je batterijen goed op, absorbeer vitamine D en vooral geniet van de paasvakantie!
Niemand weet waar de eindmeet ligt in deze wedstrijd. We weten wel dat jullie erg gedreven atleten zijn die met glans over die meet zullen hink-stap-springen!


Bart en Greet

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilan...

Zones van nabijheid in de kleuterklas - Marieke Holvoet

  Mamadou en Ole knikken als koorknaapjes. De juf vroeg of ze samen naar het gebouw van de lagere school de ballen kunnen gaan ophalen. Natuurlijk kan de juf wachten tot ze in de speeltijd zelf de ballen op gaat halen bij haar collega maar kinderen willen sommige taakjes maar al te graag van je overnemen. Wie voelt zich niet graag zelfstandig, nuttig en onafhankelijk? Twijfel Er kunnen terecht twijfels geformuleerd worden bij deze aanpak. Kan dit wel? Mag dit? Deze Kinderen staan met blinkende ogen voor je als voorbeeldige partners maar wat als er iets fout gaat. Zullen ze de weg vinden naar de lagere afdeling? Zullen ze terugkeren of in de toiletten blijven spelen? Zullen ze onderweg een willekeurige boekentas openmaken of tikken op gesloten deuren? Misschien ontstaat er onderweg wel ruzie die ontspoort. In elk geval verwacht je dat deze twee rakkers zich heel verantwoordelijk gaan gedragen en dat ze kunnen weerstaan aan al de verleidelijke uitdagingen tijdens deze opdracht. ...

Kus de talenten wakker! (deel 4) - Een talentvriendelijke kleuterklas - Evelien Krijn

Het woord ‘talenten’ wordt in onderwijs al snel in de mond genomen. Natuurlijk vindt iedereen het belangrijk om hiervoor oog te hebben en om erop in te zetten in de klas. Maar een degelijk uitgewerkte visie op talentontwikkeling en een structurele opbouw doorheen de basisschool ontbreekt nog te vaak. Leerkrachten werken hierrond in de klas door bijvoorbeeld eens een thema rond talenten uit te werken, door kinderen via een buddysysteem in hun sterkte anderen te laten helpen of door sporadisch een terugblikgesprekje. Wel allemaal stuk voor stuk leuke initiatieven maar met te weinig draagkracht naar blijvende effecten als daar geen vervolg wordt aangebouwd.  Als je bewust kiest voor talentontwikkeling, is het nodig om het uit te spitten en volledig in te bedden in de gehele kleuterschool. Oog hebben voor talenten Kun jij de talenten van jouw kleuters zien? Alles begint met de bril waar je als leerkracht door kijkt. Wat valt volgens jou onder een talent? Kijk je breed genoeg? Zet ...