Doorgaan naar hoofdcontent

Efficiënt aan de slag (na corona) - Bart Van Spaendonk en Greet Herssens


(Info uit de gelijknamige webinar van woensdag 08-04-2020)

De opkomst voor deze allereerste CEGO-webinar was enorm! Maar liefst 388 deelnemers registreerden zich voor deze sessie. Zelfs na drie turbulente weken zijn leerkrachten duidelijk bereid ook hun paasvakantie op te offeren. Hun motivatie om bij te leren en constructief aan de slag te blijven gaan, is op zijn zachtst gezegd bewonderenswaardig. Het bewijst dat het onderwijsveld veerkrachtig en flexibel is. Respect!

In deze webinar wilden we je enkele handvatten aanreiken om je aanbod voor het verdere schooljaar vorm te geven. Wat na de heropening van de scholen? Natuurlijk willen we niet voorbijgaan aan wat er nu naar alle waarschijnlijkheid aankomt, een periode van van preteaching via afstandsonderwijs.  Nadenken over hoe je aan de slag kan en wil gaan na de coronacrisis, zal je zeker ook inzicht geven in hoe je de periode daarvoor best aanpakt.


Het kalf zal niet verdrinken
Drie weken kwijt – waarschijnlijk meer… Hoe halen we die tijd in? Het lijkt onbegonnen werk. Het zal inderdaad een inspanning vragen om de resterende tijd zo optimaal mogelijk te benutten, maar onbegonnen? Nee, dat niet. Er is nog niet zo veel verloren! Drie weken voor de paasvakantie: in veel gevallen betekent dat een week herhalen en oefenen voor grote toetsen, een toetsenweek, een week met paaseierenzoekspelletjes en vastentochten. Het herhalen gebeurde voor veel leerlingen alsnog via afstandsonderwijs. Dus hoeveel lestijd ben je tot nu toe effectief kwijt?! Juist ja, het kalf is nog niet verdronken.

Natuurlijk: niet alle leerlingen gingen even nauwgezet aan de slag met de herhalingsoefeningen op afstand. Niet alle leerlingen vertoefden hiervoor in een ideale omgeving of kregen de nodige omkadering. De verschillen tussen je leerlingen zullen zijn toegenomen, dat staat vast. Net hierin schuilt de uitdaging: hoe organiseer je de periode die nog voor je ligt zodat àlle leerlingen zich nog zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.

Tijdens de webinar gingen we hier dieper op in. Voor degenen die erbij konden zijn: in onderstaande link vind je een uitgebreid artikel over hoe wij dat aanpakken. Kon jij onze webinar nog niet volgen en wil je graag weten welke ideeën en tips wij meegeven? Lees dan zeker mee: Artikel Efficiënt aan de slag (na corona).

Heb je hier nog vragen bij? Stel ze voor Pasen via dit formulier: https://forms.gle/vFd97scWD5fYvY3R8

Deze vragen nemen we mee naar de webinar ‘vraag het maar: hoe efficiënt aan de slag na corona?’ van woensdag 15-04-2020. Registreren voor deze webinar kan nog via deze link: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_yeyMIkFaQvS21LXUlsJZ9g

Wat kan je nu vooral al doen? Draag zorg voor jezelf! Laad je batterijen goed op, absorbeer vitamine D en vooral geniet van de paasvakantie!
Niemand weet waar de eindmeet ligt in deze wedstrijd. We weten wel dat jullie erg gedreven atleten zijn die met glans over die meet zullen hink-stap-springen!


Bart en Greet

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar