Doorgaan naar hoofdcontent

Mild ouderschap, ook tijdens Corona - Laura Eeckeleers


Toen op 18 maart de verstrengde Corona maatregelen werden meegedeeld, blokkeerde er iets in mijn hoofd. Tijdens de eerste week van de maatregelen was alles nog vrij goed gelukt, maar deze verstrenging bracht me in de war en gaf me een gevoel van angst. Ik werk dan wel van thuis uit en mijn peuter van 2 jaar gaat nog dagelijks naar de kinderopvang, maar toch werd het me teveel. Hoe zou ik dit allemaal klaarspelen? 

Voor sommigen is het misschien not done om je peuter in deze situatie naar de opvang te sturen, maar voor mij helaas een noodzaak. Ik kan immers niet werken met een peuter die rond mij hangt en constant mijn aandacht vraagt. Momenteel wonen we, wegens het bouwen van een eigen woning, boven mijn grootmoeder, wat maakt dat we op een wel erg kleine bovenverdieping zitten samengepropt. Dat, gecombineerd met een partner die bij de Brusselse politie werkt en dagelijks vele uren van huis weg is door deze crisis, maakte dat ik het even niet meer zag zitten. 

Rust in mijn hoofd

Een week voor de hele coronacrisis losbarstte, las ik het boek van Nina Mouton over Mild Ouderschap. Door alle onrust die ik voelde, greep ik er meteen naar terug. Ik had hier immers de belangrijkste handvatten uitgehaald die mij opnieuw in verbinding met mezelf konden brengen. Ondertussen bleek dat Nina Mouton een webinar had gemaakt rond mild ouderschap in tijden van Corona, precies wat ik nodig had! Ik hoef jullie niet te vertellen hoeveel rust die webinar mij gaf in deze uitdagende tijden. Ik deel daarom graag welke handvatten voor mij werken uit het webinar van Mild ouderschap in tijden van Corona.  

Zelfzorg
Mild zijn voor jezelf is het begin van mild ouderschap. Hoe doe je dat in tijden van corona? 
We zijn in tijden van crisis immers vaak de verbinding met onszelf kwijt. We zijn ook niet meer fysiek verbonden met anderen buiten ons eigen gezin.  Een gevoel van angst grijpt ons bij de keel waardoor we de controle dreigen te verliezen. Net daarom is het belangrijk om opnieuw in verbinding te komen met onszelf. Om dat te doen, kan je verschillende keren per dag bij jezelf ‘inchecken’ en je afvragen hoe het met je gaat. ‘Wat heb ik nu nodig? Wat zijn mijn grenzen? En wat moet er echt vandaag?’ zijn vragen die hierbij kunnen helpen. 

Schuld en boete
Thuiswerken met een peuter in huis, is best wel moeilijk. Toch worstel ook ik met  schuldgevoelens wanneer ik mijn peuter naar de kinderopvang stuur.    Het zal voor velen wellicht herkenbaar zijn. Hoe ga je hier nu mee om? Hoe kan je die schuldgevoelens ombuigen? Nina Moutons webinar bood ook hier heel wat praktische tips. 
Belangrijk om te weten, is dat de schuldgevoelens geen basisgevoelens zijn zoals angst, boosheid of verdriet. Ze overkoepelen onze basisgevoelens. We moeten dus vooral op zoek naar wat er onder onze schuldgevoelens ligt. Aandacht geven aan wat we voelen, de gevoelens toelaten en ze erkennen is een eerste stap. Geen gemakkelijke opdracht, aangezien we vaak als ouder onze gevoelens onderdrukken. Dat lukt even, maar   na verloop van tijd gaat dit niet meer. Dan komen alle emoties die je hebt onderdrukt, eruit en kunnen ze je helemaal overweldigen. Anderzijds voelen kinderen ook aan wanneer je je gevoelens onderdrukt. Kinderen zijn de spiegel van onszelf en zullen dit uiten aan de hand van hun gedrag.  Een tweede stap die je kan helpen bij schuldgevoelens, is dus erover te praten met anderen (je eigen partner, een vriendin,..).

Eindelijk weekend?
Natuurlijk komt er ook een einde aan de werkweek en gaan we het weekend in. Een weekend waar we normaal gezien op bezoek gaan bij vrienden en familie, mijn “village” (van de uitspraak “it takes a village to raise a child”) om mee de zorg van mijn peuter op te nemen. Mijn uitlaatklep na een weekje werken. Dat kan nu niet meer. Dus moeten we het alleen zien te redden. Ook dan is het belangrijk om een evenwicht te vinden en in verbinding te blijven met jezelf en je kind. 

Zie je het dus even niet meer ziet zitten in deze Coronacrisis, sta dan stil bij deze vragen om jezelf tot rust te brengen: 
  • Wat heb ik zelf nodig (om met mezelf te kunnen verbinden)?
  • Wat moet er vandaag echt gebeuren?
  • En hoe kan ik mij daarin laten helpen? 

Ik wens je veel succes! 
Laura 

Verbinding in je cocon, is nu prioriteit. Al de rest is bijzaak (Nina Mouton) 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar