Doorgaan naar hoofdcontent

Noodgedwongen kennismaken met de voordelen van gepersonaliseerd leren - Marieke Holvoet


Doordat we genoodzaakt zijn om kinderen vanop afstand te begeleiden, grijpen we massaal naar digitale middelen. We verwachten dat onze kinderen zelfstandig aan de slag gaan met de middelen die we hen aanreiken. We willen dat leerlingen een nieuwe rol en verantwoordelijkheid opnemen in deze leersituaties en in hun groeiproces. Ze worden mede-verantwoordelijk. Ze krijgen info aangereikt, maar doen ze er ook iets mee? Nemen ze de tijd om hun dag te plannen of vliegen ze er onbezonnen in? Werken ze hun taken af of stapelen de onafgewerkte opdrachten zich op? De vaardigheden die kinderen nodig hebben om dit allemaal goed te doen, zijn net die vaardigheden waaraan veel belang wordt gehecht vanuit ervaringsgericht of procesgericht onderwijs  Nu blijkt dat  scholen die deze zaken reeds hoog in het vaandel droegen, nu best wel minder last ondervinden van de plotse contextverandering. 

Nu we in versneld tempo proberen in te spelen op deze (tijdelijk?) nieuwe omstandigheden kunnen we van de noodzaak een deugd maken. Deze nieuwe leeromgeving is een ideale kweekvijver voor het verder ontwikkelen van gepersonaliseerd leren. 

Gepersonaliseerd leren?
Gepersonaliseerd leren staat voor een leerproces waarbij leerlingen elk op hun eigen manier en op hun eigen tempo werken aan de leerdoelen. Dat maakt dat leraren en leerlingen samen verantwoordelijk zijn voor het leerproces. De leerkracht voorziet kansen, geeft de nodige input en neemt de begeleiding van de leerling vanuit een coachende rol op. De leerling wordt verantwoordelijk voor de regie over zijn leerproces: de zelfsturing, vragen stellen en de uitvoering. Hoewel digitale middelen geen voorwaarde zijn voor gepersonaliseerd leren, maken ze het  wel makkelijker om dit  voor een grotere groep leerlingen te  organiseren. 
Gepersonaliseerd leren gaat verder dan differentiëren. Het is bovendien  niet identiek aan geïndividualiseerd onderwijs. Bray en McClaskey geven aan dat je bij geïndividualiseerd onderwijs als leerkracht nog steeds de regie in handen houdt, terwijl je je leermiddelen en aanpak afstemt op de leerling.  Bij gepersonaliseerd onderwijs bedient de leerling de knoppen. Het is precies dat wat we nu, tijdens deze tijd van homeschooling,  grotendeels verwachten van onze leerlingen: een hoge mate van zelfsturing.   Scholen die hier tijdens de gewone schoolwerking reeds op inzetten,  stellen nu vast dat hun leerlingen de omslag naar het leren van huis uit heel wat makkelijker konden maken. Kinderen waren in de klas reeds gewoon om hun taken te plannen en te organiseren hoe ze deze tot een goed einde kunnen brengen. 

Ook na de lockdown
Gepersonaliseerd leren kan vanuit de visie van talentgericht werken en leerlingbetrokkenheid ook na de lockdown een meerwaarde zijn voor je leerlingen. Leerlingen bepalen welke doelen ze wanneer willen bereiken en organiseren wanneer en op welke manier ze hun leerstof zullen verwerken. 
Als  je je klaswerking (schoolwerking) meer wil richten naar gepersonaliseerd leren neem je best je gehele organisatie onder de loep. Michel van de Ven beantwoordt in zijn boekje ‘gepersonaliseerd leren in een notendop’ een aantal essentiële vragen waarmee je je bestaande klaswerking kan proberen ombuigen naar gepersonaliseerd leren. 


Om even bij stil te staan
Een belangrijk aspect binnen het zoeken naar het organiseren van gepersonaliseerd leren zal de beeldvorming van leiderschap worden. Waar wil je uiteindelijk met de leerlingen naartoe? Maar ook hoe ziet de rol van een leraar er in deze manier van werken uit? Hoe zie je de samenwerking binnen het team? En hoe wordt deze ontwikkeling aangestuurd? 

We willen zelfsturende leerlingen, die zichzelf goed kennen. Met hun passies en hun valkuilen, hun groeipunten en hun sterktes. We zorgen dat de leerlingen zicht hebben op de doelen en verwachtingen door deze te visualiseren in een groeiboek. We maken aan de leerkrachten duidelijk wat van hen wordt verwacht door een code op te stellen. Hoeveel tijd en op welke manier zullen we nog input brengen? Hoe frequent krijgt elke leerling coaching? Een aantal bijscholingen worden georganiseerd voor de leerkrachten. (digitale didactiek – coaching- …) We polsen bij de collega’s wie deze manier van werken verder wil uitdiepen om dit dan aan de anderen voor te stellen. 

Daarnaast neemt de leerling een heel expliciete plek in binnen deze manier van werken. Hoe wordt dit zichtbaar? Tijdens het proces zelf, maar evenzeer in evaluaties en in toetsen. Denk na over het belang van reflecteren en hoe je leerlingen dat aanleert, over welke leerinhouden je aanbrengt en hoe je dat dan zal doen. Hoe zit het met plaats, tijd, materiaal en middelen voor leerlingen? Wanneer zullen groepsmomenten voor overleg worden voorzien? Niet alle inhouden en alle schooltijd hoeft gebruikt te worden voor gepersonaliseerd leren. Er kan een keuze gemaakt worden voor combinaties, afhankelijk van de leerlingen en van de inhoud van de leerstof.

We zorgen dat we van elke leerling een duidelijk profiel hebben bij aanvang van het gepersonaliseerd leren om te kunnen inschatten of de mate van verwachte zelfsturing haalbaar is. We maken helder welke verantwoordelijkheden de leerlingen zelf krijgen en maken hier gradaties in zodat ze daar kunnen naartoe groeien. We maken een keuze van welke inhouden op welke manier worden geëvalueerd of getoetst en zorgen dat die aansluiten op elkaar. We bepalen op welke manier de leerlingen hierin een rol spelen vanuit reflectie en voorzien oefenkansen en leermomenten zodat de leerlingen de voorwaarden (reflectievaardigheden – leerstrategieën-…) kunnen ontwikkelen. We duiden de dagdelen aan in het weekrooster waar er specifiek tijd en ruimte wordt gecreëerd voor de leerlingen om zelfstandig vanuit gepersonaliseerd werken aan de slag te gaan. We voorzien leermiddelen die ook voor de kansarme leerlingen toegankelijk zijn.

Uiteindelijk mag je tijdens de ontwikkeling van meer gepersonaliseerd werken niet vergeten waar en hoe leerlingen ondersteuning zullen vinden. Op school… maar ook ev. thuis. En wat met leerlingen die thuis niet kunnen rekenen op de betrokkenheid van hun ouders? 
Naast de geplande coachingsmomenten kunnen leerlingen meerdere contactmomenten aanvragen. We betrekken ouders een aantal keer bij een coachingsgesprek van hun kind, indien we die niet bereiken laten we de leerling een persoonlijke leerbegeleider kiezen onder de leerkrachten of andere familie. We organiseren een toegankelijk online platform of een whatsapp groep voor de ouders.


Klaar voor de volgende lockdown?
Nu we plots heel veel beroep doen op de zelfsturing van kinderen en de betrokkenheid van ouders worden de kansen die deze manier van werken met zich meebrengt zichtbaar,  maar ook de tekortkomingen. Veel scholen, kinderen én ouders waren hier niet klaar voor. Door je huidige klas- (school) organisatie te herbekijken en wat te reorganiseren aan de hand van de mogelijkheden tot gepersonaliseerd leren kan je ervoor zorgen dat het leerproces niet hoeft stil te vallen wanneer je als leerkracht noodgedwongen even fysieke afstand moet nemen. Dit lijkt me het ideale moment om even de balans op te maken. 

Marieke

Bronnen:
van de Ven, M. (2017). Gepersonaliseerd leren: in een notendop. Helmond, Nederland: Uitgeverij: OMJS.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar