Doorgaan naar hoofdcontent

Out of the box huis-, tuin- en keukenplezier - Joost Maes

Heb je de afgelopen weken wel 10 keer Stratego of Vier op een rij gespeeld met je kinderen? Of Mens-erger-je-niet? Voel je dat je kinderen nood hebben aan wat meer actie nadat ze al veel te lang achter de pc of de spelconsole hebben doorgebracht? Wil je eens wat anders en het wat creatiever aanpakken dan een potje voetbal of een wandelingetje? Hier alvast een aantal alternatieve ideeën om thuis mee aan de slag te gaan.

               
Een huis-, tuin- en keukenzoektocht
Het spel: geef je kinderen een briefje met een eerste tip. Bijvoorbeeld: ‘Ergens onder een mat in het huis vind je een ander briefje met een opdracht erop’.  Je kinderen gaan ernaar op zoek. Op dat volgende briefje lezen ze bijvoorbeeld: ‘Goed gevonden! Je bent goed op weg om een speciale schat te vinden. Daarvoor moet je in de tuin een volgende briefje opgraven. Maarrrrrr, waar zou de spade liggen??  Tip: Kijk goed in elk hoekje van de garage of kelder’. De kinderen vinden een zakje, vastgeknoopt aan de spade met een nieuwe tip erop.  Bijvoorbeeld: ‘Ga met je rug tegen de achterdeur staan. Zet 10 stappen voorwaarts. Draai naar links en zet nog eens 5 stappen. Zie je hier ergens een kruisje in het zand? Graven maar…’. Enz… enz...

Voorbereiding: uiteraard vraagt dit van ouders wel enig voorbereidingswerk, maar het loont echt de moeite om je kinderen nadien in actie te zien. Zijn je kinderen al wat ouder dan kan je hen misschien wel inspireren om deze zoektochten voor hun broers of zusjes op te zetten. Of wie weet voor jullie als ouders! 

Alternatief: gezinnen die op een appartement leven, of een kleinere tuin hebben, kunnen dit zeker ook ondernemen. Denk dan creatief na over je ruimtes en mogelijkheden. Je hoeft het echt niet ver te zoeken. Opdrachten kan je verstoppen in de koelkast of op het toilet, onder het bed, in de afwasmachine of in een lege fles, in het tuinhuisje,…

Wil je je kinderen graag belonen wanneer ze de schat gevonden hebben? Daar heb je vast zelf wel wat ideeën rond. 

Een huis-, tuin- en keukenladdercompetitie
Het spel: Hang de naamkaartjes van alle gezinsleden willekeurig onder elkaar aan de muur op een zichtbare plek in woonkamer. Spreek met elkaar een aantal spelletjes af die je kan inzetten in deze competitie. Dat kan bijvoorbeeld zijn: een computergame, een gezelschapsspel, het spel blad, steen, schaar, basketballen, sjoelbakken, jongleren, …. Je kan de persoon  die net boven jou staat in de competitie uitdagen voor een van deze spellen. Als de uitdager wint mag die zijn naamkaartje wisselen met degene die verloren heeft.  Zo komt de uitdager dus een plaatsje hoger in het klassement. De verliezer zakt een plaats. Verliest de uitdager de opdracht dan blijven de naamkaartjes op dezelfde plaats hangen en verandert er dus niets. 

Spreek met elkaar een datum af wanneer de competitie afloopt en wat de winnaar verdient (een voetmassage bijvoorbeeld), of wat de laatste in de stand als opdracht krijgt (de afwas doen of de voetmassage geven). Dit is trouwens ook een mooie manier om je kinderen te leren omgaan met winst en verlies. Misschien ook wel voor sommige ouders… ;).
Maak elkaar ook duidelijk op welke momenten van de dag je elkaar mag uitdagen. Dat kan het eerste uurtje na het ontbijt zijn of ’s avond tussen 19 uur en 20 uur. Je kinderen zullen je anders wellicht de hele dag bestoken met uitdagingen. Bovendien  hou je er zo de spanning lekker in. 

Alternatief: je kan uiteraard ook leerstofgebonden activiteiten uitkiezen, zoals: de tafelkampioen, het grote Nederlandstalige dictee, om ter snelst een sommenrijtje maken zonder fouten, zoveel mogelijk hoofdsteden van landen opzoeken binnen 5 minuten, enz…

Een corona-dagboek
Het zijn uitzonderlijke tijden. Misschien wel iets om samen op te tekenen in een dagboek. Mama en papa schrijven uiteraard mee. Jonge kinderen kunnen tekeningen maken en foto’s zijn altijd fijn in een dagboek. Elke dag schrijft of tekent iemand van het gezin in dit boekje over de gebeurtenissen in de wereld en thuis. Je kan elkaars teksten lezen en eraan verder schrijven. Of je eigen verhaal van de dag neerschrijven.

Over een jaartje zal het een fijne belevenis zijn om deze teksten nog eens door te lezen. Gooi dat schriftje dus zeker niet weg. Als je kleinkinderen later op bezoek komen, kan dat dagboekje voor hele mooie, aparte herinneringen en verhalen zorgen.

Volg les bij je kinderen
Geef je kinderen de ruimte om in de woonkamer of op een plek naar keuze hun eigen klaslokaal in te richten. Voorzie eventueel: een bord en wat krijt, of een witbord. Wat tafels en stoelen, schriftjes, balpennen en kleurpotloden. Ook een wereldbol, een landkaart of een atlas zijn fijne attributen. Heb je nog wat knutselmateriaal, ook dat is zeker bruikbaar.
Laat je kinderen bepaalde leerstof van hun leerjaar aan jou aanleren. Speel als ouder de rol van lerende leerling. Maak foutjes, stel vragen, doe alsof je iets niet begrijpt. Op deze manier oefenen je kinderen op speelse wijze hun leerstof extra in. Bovendien train je hun sociale én taalvaardigheden.
Dit kan je een paar keer per week herhalen. De ene keer met rekenoefeningen, de andere keer met spelling of taalbeschouwing, WO of een knutselactiviteit. Wil je het helemaal afmaken? Laat je kinderen dan een toetsje voor jou maken. Dat kunnen ze dan nadien verbeteren en wie weet krijg je zelfs een rapportje! 

Start een talentenwinkel met je gezin

Ken je de talentenarchipel al? Dit zijn 9 ‘talenteneilanden’ die bij elkaar liggen en zo het beeld van ‘een mannetje in het water’ weergeven. Elk eiland staat voor bepaalde competenties of talenten die kinderen en volwassen hebben. Op school wordt deze archipel vertaald naar de leefwereld van de kinderen en wordt  aan elk eiland of aan elke competentie een hele reeks van activiteiten gekoppeld. Elk eiland heeft ook in de vorm de verwijzing naar de naam van het eiland. Zo zie je op rekeneiland enkele ruimtelijke figuren, een +, een x,… 

Ook thuis kan je de talentenarchipel gebruiken als spelelement. We geven je alvast wat ideeën, maar je kan ook zelf creatief op zoek gaan naar wat er allemaal aan bod kan komen op elk eiland. Uiteraard zijn er heel wat activiteiten die op één of meerdere eilanden passen. Kies dan bv enkel het eiland waar je kinderen de activiteit het best bij vinden passen. 



Rekeneiland (1)
activiteiten waarin cijfertjes aan bod komen (bingo, sudoku,…)
Taaleiland (2)
activiteiten met taal (lezen, schrijven, spreken,…)
Muziekeiland (3)
activiteiten met muziek (zingen, liedjes maken, teksten verzinnen op muziek,…)
Beeldeiland (4)
activiteiten die beeldend expressief zijn (knutselen, schilderen, paint, tekenen, boetseren,…)
Fijneiland (5)
activiteiten met fijne handmotoriek (kraaltjes rijgen, breien,…)
Sameneiland (6)
activiteiten die je samen kan doen (alles wat minstens met twee doet)
Wereldeiland (7)
activiteiten met specifieke materialen of activiteiten in de natuur of met techniek (kamp bouwen, kapotte pc ontleden, spelletjes voor huisdieren bedenken,…)
Beweegeiland (8)
activiteiten die je al bewegend doet (sport, spel, turnen, klimmen en klauteren,…)
Wil- en durfeiland (9)
alle activiteiten waarbij je uit de comfortzone moet (alleen gaan slapen, in de kelder of op zolder iets gaan halen, de buren bellen voor babbeltje,…) 

Je kan van elk eiland een talentenbak maken met materialen die in die specifieke bak thuishoren. Wellicht staan er op zolder of in de garage nog wel wat lege bakken of dozen die je een plek kan geven in de woonkamer, de speelkamer of een slaapkamer. Natuurlijk moet je niet voor elk eiland een doos of bak voorzien, je kan er ook voor kiezen om er maar 4 of 5 te gebruiken. Trek kasten en lades open en bekijk met je kinderen welk speelgoed of materiaal in welke talentenbak past. Zo breng je heel wat spullen weer onder de aandacht die nu stof liggen te vergaren en kan er een nieuwe dynamiek ontstaan. Daag je kinderen uit om zelf activiteiten te bedenken die bij de bepaalde talentenbakken passen.
  

Het is mooi om als ouder dan te zien naar welke talentenbakken je kinderen veel teruggrijpen en welke bakken ze onberoerd laten. Het vertelt je heel wat over de interesses van je kinderen.   Bovendien zorgen de talentenbakken er voor dat je kinderen gerichter en bewuster kiezen en dat je als ouder ook doelbewuster kijkt naar wat hen spontaan aantrekt. Dat levert dan weer heel wat stof tot gesprek op.
Laat je kinderen dit talentenmoment eventueel opschrijven in een dagboek. Wat hebben ze precies gedaan en wat vonden ze leuk. Interessant en fijn om te bundelen en bij te houden…

Zelf aan de slag!
Misschien zet deze blog je wel aan om zelf out-of-the box activiteiten uit te denken. Betrek daar zeker je kinderen bij. Daag hen uit om een spel te ontwerpen en tot uitvoering te brengen. Maak gebruik van de vrijgekomen tijd om de creativiteit van je kinderen aan te wakkeren. Je zal versteld staan van wat kinderen allemaal zelf kunnen ontdekken, uitwerken en realiseren, zolang je hen daarvoor de ruimte, de tijd en de juiste aanmoedigingen geeft. 
Heb jij een leuke foto of filmpje van een out-of-the-box activiteit? Post het hier als reactie of stuur het naar joost.maes@cego.be.  Wij geven het dan graag een plekje op onze blog of website, om ook anderen  te inspireren. 

Joost

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar