Heb je de afgelopen
weken wel 10 keer Stratego of Vier op een rij gespeeld met je kinderen? Of
Mens-erger-je-niet? Voel je dat je kinderen nood hebben aan wat meer actie
nadat ze al veel te lang achter de pc of de spelconsole hebben doorgebracht?
Wil je eens wat anders en het wat creatiever aanpakken dan een potje voetbal of
een wandelingetje? Hier alvast een aantal alternatieve ideeën om thuis mee
aan de slag te gaan.
Een huis-, tuin- en keukenzoektocht
Spreek met elkaar een datum af wanneer de competitie afloopt en wat de winnaar verdient (een voetmassage bijvoorbeeld), of wat de laatste in de stand als opdracht krijgt (de afwas doen of de voetmassage geven). Dit is trouwens ook een mooie manier om je kinderen te leren omgaan met winst en verlies. Misschien ook wel voor sommige ouders… ;).
Een huis-, tuin- en keukenzoektocht
Het spel: geef je kinderen een briefje met een eerste tip.
Bijvoorbeeld: ‘Ergens onder een mat in het huis vind je een ander briefje met
een opdracht erop’. Je kinderen gaan ernaar op zoek. Op dat volgende
briefje lezen ze bijvoorbeeld: ‘Goed gevonden! Je bent goed op weg om een
speciale schat te vinden. Daarvoor moet je in de tuin een volgende briefje
opgraven. Maarrrrrr, waar zou de spade liggen?? Tip: Kijk goed in elk hoekje
van de garage of kelder’. De kinderen vinden een zakje, vastgeknoopt aan de
spade met een nieuwe tip erop. Bijvoorbeeld: ‘Ga met je rug tegen de
achterdeur staan. Zet 10 stappen voorwaarts. Draai naar links en zet nog eens 5
stappen. Zie je hier ergens een kruisje in het zand? Graven maar…’. Enz…
enz...
Voorbereiding: uiteraard vraagt dit van ouders wel enig voorbereidingswerk, maar het loont echt de moeite om je kinderen nadien in actie te zien. Zijn je kinderen al wat ouder dan kan je hen misschien wel inspireren om deze zoektochten voor hun broers of zusjes op te zetten. Of wie weet voor jullie als ouders!
Voorbereiding: uiteraard vraagt dit van ouders wel enig voorbereidingswerk, maar het loont echt de moeite om je kinderen nadien in actie te zien. Zijn je kinderen al wat ouder dan kan je hen misschien wel inspireren om deze zoektochten voor hun broers of zusjes op te zetten. Of wie weet voor jullie als ouders!
Alternatief: gezinnen die op een appartement leven, of een
kleinere tuin hebben, kunnen dit zeker ook ondernemen. Denk dan creatief na
over je ruimtes en mogelijkheden. Je hoeft het echt niet ver te zoeken.
Opdrachten kan je verstoppen in de koelkast of op het toilet, onder het bed, in
de afwasmachine of in een lege fles, in het tuinhuisje,…
Wil
je je kinderen graag belonen wanneer ze de schat gevonden hebben? Daar heb
je vast zelf wel wat ideeën rond.
Een huis-, tuin- en keukenladdercompetitie
Het spel: Hang de naamkaartjes van alle gezinsleden
willekeurig onder elkaar aan de muur op een zichtbare plek in woonkamer. Spreek
met elkaar een aantal spelletjes af die je kan inzetten in deze competitie. Dat
kan bijvoorbeeld zijn: een computergame, een gezelschapsspel, het spel blad, steen, schaar, basketballen, sjoelbakken,
jongleren, …. Je kan de persoon die net boven jou staat in de competitie
uitdagen voor een van deze spellen. Als de uitdager wint mag die zijn
naamkaartje wisselen met degene die verloren heeft. Zo komt de uitdager
dus een plaatsje hoger in het klassement. De verliezer zakt een plaats.
Verliest de uitdager de opdracht dan blijven de naamkaartjes op dezelfde plaats
hangen en verandert er dus niets.
Spreek met elkaar een datum af wanneer de competitie afloopt en wat de winnaar verdient (een voetmassage bijvoorbeeld), of wat de laatste in de stand als opdracht krijgt (de afwas doen of de voetmassage geven). Dit is trouwens ook een mooie manier om je kinderen te leren omgaan met winst en verlies. Misschien ook wel voor sommige ouders… ;).
Maak
elkaar ook duidelijk op welke momenten van de dag je elkaar mag uitdagen. Dat
kan het eerste uurtje na het ontbijt zijn of ’s avond tussen 19 uur en 20 uur.
Je kinderen zullen je anders wellicht de hele dag bestoken met uitdagingen.
Bovendien hou je er zo de spanning lekker in.
Alternatief:
je kan uiteraard ook leerstofgebonden
activiteiten uitkiezen, zoals: de tafelkampioen, het grote Nederlandstalige
dictee, om ter snelst een sommenrijtje maken zonder fouten, zoveel mogelijk
hoofdsteden van landen opzoeken binnen 5 minuten, enz…
Het zijn
uitzonderlijke tijden. Misschien wel iets om samen op te tekenen in een
dagboek. Mama en papa schrijven uiteraard mee. Jonge kinderen kunnen tekeningen
maken en foto’s zijn altijd fijn in een dagboek. Elke dag schrijft of
tekent iemand van het gezin in dit boekje over de gebeurtenissen in de wereld
en thuis. Je kan elkaars teksten lezen en eraan verder schrijven. Of je
eigen verhaal van de dag neerschrijven.
Over een jaartje zal het een fijne
belevenis zijn om deze teksten nog eens door te lezen. Gooi dat schriftje dus
zeker niet weg. Als je kleinkinderen later op bezoek komen, kan dat dagboekje
voor hele mooie, aparte herinneringen en verhalen zorgen.
Volg les
bij je kinderen
Geef je
kinderen de ruimte om in de woonkamer of op een plek naar keuze hun eigen
klaslokaal in te richten. Voorzie eventueel: een bord en wat krijt, of een
witbord. Wat tafels en stoelen, schriftjes, balpennen en kleurpotloden. Ook een
wereldbol, een landkaart of een atlas zijn fijne attributen. Heb je nog wat
knutselmateriaal, ook dat is zeker bruikbaar.
Laat je
kinderen bepaalde leerstof van hun leerjaar aan jou aanleren. Speel als ouder
de rol van lerende leerling. Maak foutjes, stel vragen, doe alsof je iets niet
begrijpt. Op deze manier oefenen je kinderen op speelse wijze hun leerstof
extra in. Bovendien train je hun sociale én taalvaardigheden.
Dit kan je
een paar keer per week herhalen. De ene keer met rekenoefeningen, de andere
keer met spelling of taalbeschouwing, WO of een knutselactiviteit. Wil je
het helemaal afmaken? Laat je kinderen dan een toetsje voor jou maken. Dat
kunnen ze dan nadien verbeteren en wie weet krijg je zelfs een rapportje!
Start een
talentenwinkel met je gezin
Ken je de talentenarchipel al? Dit zijn
9 ‘talenteneilanden’ die bij elkaar liggen en zo het beeld van ‘een mannetje in
het water’ weergeven. Elk eiland staat voor bepaalde competenties of talenten
die kinderen en volwassen hebben. Op school wordt deze archipel vertaald naar
de leefwereld van de kinderen en wordt aan elk eiland of aan elke
competentie een hele reeks van activiteiten gekoppeld. Elk eiland heeft ook in
de vorm de verwijzing naar de naam van het eiland. Zo zie je op rekeneiland
enkele ruimtelijke figuren, een +, een x,…
Ook thuis kan je de talentenarchipel
gebruiken als spelelement. We geven je alvast wat ideeën, maar je kan ook zelf
creatief op zoek gaan naar wat er allemaal aan bod kan komen op elk eiland.
Uiteraard zijn er heel wat activiteiten die op één of meerdere eilanden passen.
Kies dan bv enkel het eiland waar je kinderen de activiteit het best bij vinden
passen.
Rekeneiland (1)
|
activiteiten waarin cijfertjes aan
bod komen (bingo, sudoku,…)
|
Taaleiland (2)
|
activiteiten met taal (lezen,
schrijven, spreken,…)
|
Muziekeiland (3)
|
activiteiten met muziek (zingen,
liedjes maken, teksten verzinnen op muziek,…)
|
Beeldeiland (4)
|
activiteiten die beeldend expressief
zijn (knutselen, schilderen, paint, tekenen, boetseren,…)
|
Fijneiland (5)
|
activiteiten met fijne handmotoriek
(kraaltjes rijgen, breien,…)
|
Sameneiland (6)
|
activiteiten die je samen kan doen
(alles wat minstens met twee doet)
|
Wereldeiland (7)
|
activiteiten met specifieke
materialen of activiteiten in de natuur of met techniek (kamp bouwen, kapotte
pc ontleden, spelletjes voor huisdieren bedenken,…)
|
Beweegeiland (8)
|
activiteiten die je al bewegend doet
(sport, spel, turnen, klimmen en klauteren,…)
|
Wil- en durfeiland (9)
|
alle activiteiten waarbij je uit de
comfortzone moet (alleen gaan slapen, in de kelder of op zolder iets gaan
halen, de buren bellen voor babbeltje,…)
|
Je kan van elk eiland een
talentenbak maken met materialen die in die specifieke bak thuishoren. Wellicht
staan er op zolder of in de garage nog wel wat lege bakken of dozen die je een
plek kan geven in de woonkamer, de speelkamer of een slaapkamer. Natuurlijk
moet je niet voor elk eiland een doos of bak voorzien, je kan er ook voor
kiezen om er maar 4 of 5 te gebruiken. Trek kasten en lades open en bekijk met
je kinderen welk speelgoed of materiaal in welke talentenbak past. Zo breng je
heel wat spullen weer onder de aandacht die nu stof liggen te vergaren en kan
er een nieuwe dynamiek ontstaan. Daag je kinderen uit om zelf activiteiten te
bedenken die bij de bepaalde talentenbakken passen.
Het is
mooi om als ouder dan te zien naar welke talentenbakken je kinderen veel
teruggrijpen en welke bakken ze onberoerd laten. Het vertelt je heel wat over
de interesses van je kinderen. Bovendien zorgen de talentenbakken er
voor dat je kinderen gerichter en bewuster kiezen en dat je als ouder ook
doelbewuster kijkt naar wat hen spontaan aantrekt. Dat levert dan weer heel wat
stof tot gesprek op.
Laat je
kinderen dit talentenmoment eventueel opschrijven in een dagboek. Wat hebben ze
precies gedaan en wat vonden ze leuk. Interessant en fijn om te bundelen en bij
te houden…
Zelf aan de slag!
Misschien zet deze blog je wel aan om
zelf out-of-the box activiteiten uit te denken. Betrek daar zeker je kinderen
bij. Daag hen uit om een spel te ontwerpen en tot uitvoering te brengen. Maak
gebruik van de vrijgekomen tijd om de creativiteit van je kinderen aan te
wakkeren. Je zal versteld staan van wat kinderen allemaal zelf kunnen
ontdekken, uitwerken en realiseren, zolang je hen daarvoor de ruimte, de tijd
en de juiste aanmoedigingen geeft.
Heb jij
een leuke foto of filmpje van een out-of-the-box activiteit? Post het hier als
reactie of stuur het naar joost.maes@cego.be. Wij geven het dan graag een plekje op onze
blog of website, om ook anderen te inspireren.
Joost
Reacties
Een reactie posten