Doorgaan naar hoofdcontent

Terug naar de opvang na corona? Da's even wennen! - Laura Van de Voorde


Hoe je de verbondenheid tussen de kinderen en de opvang kan
behouden... 

Vroeg of laat loopt de coronacrisis op zijn einde en komen al de kinderen terug naar de opvang. Verschillende kinderen zijn natuurlijk al een hele periode niet in de kinderopvang geweest en ook voor de medewerkers zal het weer aanpassen zijn. We zullen dus misschien niet bij ieder kind van een ‘blij weerzien’ kunnen spreken. Het is dan ook belangrijk dat kinderen tijdens hun afwezigheid de ‘feeling’ met de opvang niet volledig verliezen. Maar daarnaast zal er ook opnieuw aandacht moeten zijn voor het ‘wenproces’. 

Voor de kinderen die momenteel niet naar de opvang komen, is het belangrijk dat ze op de ene of andere manier toch verbonden blijven met de opvang. Dit kan het opnieuw starten na een langere afwezigheid vergemakkelijken. Maar hoe doe je dit dan? Hieronder zet ik alvast enkele tips op een rijtje. 

Nodig de ouders uit voor een ‘raam bezoekje’ 
Ouders die in de buurt wonen, kunnen eens komen zwaaien met hun kind en een babbeltje slaan. Op deze manier blijven jullie toch een beetje verbonden, al is het van op afstand. 


Maak gebruik van foto’s
In deze periode zijn foto’s een dankbaar gegeven! Je zou foto’s kunnen opsturen naar de kinderen, met de post of digitaal. Het is voor de kinderen die thuis zijn een goede manier om verbonden te blijven met de kinderen uit hun groepje en hun vaste begeleider. Ouders kunnen deze foto’s thuis gebruiken om de link te leggen met de opvang en hierover te vertellen.
Anderzijds is het ook fijn wanneer ouders foto’s opsturen. Deze foto’s kan je dan gebruiken in gesprekken met de kinderen die wel nog naar de opvang komen. Ook zij merken dat de opvang nu anders verloopt en zullen blij zijn om de vriendjes die er niet zijn eens te zien. 

Breng een stukje opvang naar de kinderen toe
Je kan de opvang voor een stukje naar de woonkamer van de kinderen brengen door een opname van de begeleiders te maken. Die zingen bijvoorbeeld een liedje dat herkenbaar is voor de kinderen, of ze vertellen een verhaal. Je zou ook de gebruikelijke rituelen kunnen vastleggen op beeld. Deze zijn niet alleen herkenbaar voor kinderen, het kan ouders ook helpen om thuis structuur te creëren. 

Maak gebruik van digitale communicatiekanalen
Je kan er ook voor kiezen om te skypen met de kindjes. Natuurlijk vraagt dit al om meer organisatie en de nodige computer skills van zowel personeel als ouders. Het kan dan ook zijn dat je verschillende ouders niet kan bereiken via deze weg. Er zijn natuurlijk nog andere opties zoals een gesloten facebookpagina of een WhatsApp groep. 

Voor de meeste kinderen zal het de eerste dagen ongetwijfeld weer wennen worden. Dit ondanks je vele inspanningen om de verbinding met kinderen niet te verliezen. We gaan kinderen dus de kans moeten geven om ‘opnieuw’ te wennen aan de opvang. 

Bouw de opvang opnieuw op
Wanneer ouders de mogelijkheid hebben om hun kinderen met enkele uren of een halve dag te laten starten, kan je de overgang geleidelijk laten verlopen. In samenspraak met de ouders kan je dan de opvangtijd stapsgewijs weer opbouwen. Probeer de ouders hier dus voor te motiveren. Maak samen goede afspraken en benadruk ook zeker het belang ervan. 

Zorg voor vertrouwde gezichten
Het is echt wel belangrijk dat de kinderen zoveel mogelijk van bij de start worden opgevangen door hun vertrouwde begeleider. Je zou de shiften van de begeleiders aan de ouders kunnen doorgeven en vragen of ze hier zo veel mogelijk rekening mee houden wanneer ze hun kindje komen brengen en afhalen. 

Zorg voor een vertrouwde plek
Probeer kinderen daarnaast zo vaak mogelijk, van in het begin, in hun eigen groep op te vangen en laat ze niet te veel van lokaal of groep wisselen. Het is belangrijk dat ze de ruimte en de gewoontes opnieuw leren kennen zodat de dag voorspelbaar wordt en er weer een vertrouwd gevoel ontstaat. Een vaste dagstructuur en rituelen kunnen hiertoe bijdragen. 

Zorg voor voldoende personeel
Voorzie voldoende personeel in de opstartperiode. Zolang de groepen niet volzet zijn, kan het extra personeel de groep opvangen. Zo kan de vaste begeleiding de kinderen die het moeilijk hebben extra aandacht geven. Het welbevinden van de kinderen moet, zeker de eerste dagen, extra opgevolgd worden. 

Maak gebruik van foto’s
Ook bij de opstart is het aangewezen om aan ouders foto’s te vragen. Dit kunnen foto’s zijn van de ouders zelf, van broers of zussen, van huisdieren, noem maar op. Wanneer kinderen het moeilijk hebben, kan je de foto’s erbij nemen. Ze kunnen voor de nodige troost zorgen. 

Heb aandacht voor de ouders
Naast de kinderen mogen we natuurlijk ook de ouders niet vergeten. Ook voor hen was dit een ongewone periode. Neem de tijd om naar de ouders te luisteren en pols ook eens naar hoe voor hen de voorbije weken zijn verlopen. Ze hebben net verschillende weken met hun kinderen doorgebracht. Voor de ene ouder zorgt de opvang opnieuw voor wat ademruimte, terwijl het voor de andere ouder misschien lastig is om hun kindje achter te laten. 

Laat het los
Jawel, tot slot wil ik dit echt wel meegeven: ‘let it go’! Verloopt de dag wat trager, omdat de kinderen je nodig hebben? Geen probleem! Dan liggen ze maar wat later in hun bedje. 

Bovenstaande tips kunnen alvast inspiratie bieden. Waar het echt op aankomt, is dat er aandacht besteed wordt aan de kinderen die het misschien moeilijk zullen hebben om weer te wennen aan een nieuwe omgeving. Door hier alert voor te zijn en er op gepaste wijze op in te spelen kan de opstart na een lange afwezigheid vergemakkelijkt worden. Je zal je aanpak dus moeten afstemmen op ieder kind afzonderlijk. Wat voor de ene werkt, zal bij de andere misschien het tegenovergestelde effect hebben. Belangrijk dus dat de begeleiders hun handen vrij hebben voor de kinderen. Laat hen de eerste dagen, misschien zelfs weken, niet te veel op andere zaken moeten focussen en er voor de volle 100% zijn voor de kinderen!

Laura

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar