Doorgaan naar hoofdcontent

Mama, waarom gaan we vijf dagen naar school?! - Nele Van Oosten


Waarvan ik droom, stiekem... en nu iets minder stiekem aangezien ik het met jullie deel...
Dat deze periode nu nét die springplank tot innovatie kan zijn. Alle evidenties blijken immers plots niet meer zo evident. Deze en wie weet de komende periode dwingt ons om heel nauwgezet en kritisch naar het schoolconcept in al zijn facetten te kijken.

Een zestal jaar gelden botste ik als per toeval op een online reportage “Found in the forest”. Als onderzoekconcept hebben ze met ganse gemeenschap uitgezocht wat school eigenlijk is. Hoe zou school eruit zien als je de invulboeken, de leerjaren, de testen en de muren weghaalt?

www.foundintheforest.com

Helemaal omvergeblazen toen door de simplistische vraag en aanpak: we maken buiten school met de hele gemeenschap. Dat vraagstuk heeft me nooit meer losgelaten en is nog steeds mijn drijvende kracht in alle innovatietrajecten die ik mee mag begeleiden.

Anders kijken
Laat ANDERS KIJKEN nu net de eerste stap zijn die nodig is in het innoveren! Wat is school eigenlijk? Wat is onze bedoeling? Wat staat er in onze missie én doen we wat we zeggen?
Ik vertel er graag onze ervaring van de laatste zomer bij. Dochterlief belandt in het Kinderkrankenhaus in Innsbruck na een stevige val met de fiets. Alles liep daar anders dan wat ik verwachtte, dan wat ik kende. Tot de hoofdverpleegkundige me uitlegde dat ook zij net die denkoefening hadden gemaakt en zich enkele fundamentele vragen hadden gesteld. 'Wat is onze bedoeling? Kinderen zo gezond mogelijk krijgen. Wat voor een ziekenhuis hebben we daarvoor nodig en wat helpt hélemaal niet?'

Er is dus geen ontbijt aan bed, maar een ontbijtkamer mét buffetje en een lief omaatje dat koffie of chocolademelk schenkt.  De behandelende arts staat er altijd om 8u aan je bed, want van wachten en onduidelijkheid worden kinderen (en hun ouders) nu eenmaal niet beter. Zieke kinderen blijven niet op de kamer, maar worden met bed en al naar aangename ‘speel/leerplekken’ gebracht om spelletjes te spelen, te lezen, te knutselen…want kinderen die bezig zijn, genezen sneller. De  hoofdverpleegkundige observeert op diezelfde plek om te bekijken hoe het gaat met de kinderen.

Anders denken
Week 3 in de lockdown... Zoonlief vraagt me heel oprecht en ook wel een beetje verontwaardigd: 'Waarom gaan wij eigenlijk vijf dagen naar school? Ik heb mijn leraren geen vijf dagen nodig. Misschien kan ik wel drie dagen gaan en één of twee daagjes thuis werken...' Dat thuiswerk, hij zag er al graten in!
Laten we ook school eens bekijken vanuit dit standpunt en ons afvragen: wat hebben we nodig om te bereiken wat wij voor ogen hebben? Wat is onze bedoeling en hoe willen we dat realiseren? Nu we geen klaslokaal hebben en er geen lijfelijk contact is… Dan gaan we ook anders DENKEN: wat werkt, ook wetenschappelijk gezien?  Wat hebben onze leerlingen en onze leerkrachten nodig?
Om daarna anders te gaan HANDELEN…

Mag ik luidop dromen?
We maakten met z’n allen massaal online lespakketten, gingen veel sneller dan we ooit durfden dromen écht helemaal digitaal. Velen kwamen uit de comfortzone, anderen tilden hun collega’s mee op. Maar wat missen we het contact, de knipoog, het feedback geven, naast een jongere gaan staan op de speelplaats, snel tussendoor een lief complimentje geven en sloten (koude..) koffie uit het leraarslokaal. De kracht van de leerkracht kunnen we niet helemaal uitspelen nu. Wij zijn mensen-mensen, net dat is ons talent! Dat moeten we als basisingrediënt altijd behouden, dat heeft deze periode wel heel helder laten zien.

De school van de zoon werkt al innovatief en zelfsturend, zij en hun leerlingen plukken er nu duidelijk de vruchten van. Want net die zelfsturing is zo belangrijk, het maakt dat je je leerlingen kan vertrouwen met de autonomie die je hen geeft. Zij kunnen de verantwoordelijkheid aan die erbij hoort. 
Hoe zou het zijn als je je eigen leerwegen mee kan bepalen: blended voor Latijn, zelfgestuurd en meer thuiswerk voor wiskunde en dan toch maar het hele fysieke pakketje voor Frans?
Hoe zou het zijn als er bijgevolg ook niet per se vaste klassen zouden zijn maar wel leerruimtes of speelleerplekken?
Hoe zou het zijn als zelfsturing, speeltijd (rond de 7u per week in de fysieke school!) en gelukslessen de hoofdvakken zouden zijn?
Hoe zou het zijn als we dan echt in teamverband en talentgedreven naar de leertijd kijken en als leercoaches fungeren?
Hoe zou het zijn om onze leerlingen als volwaardige partner in dit droomproces mee te nemen?

Daarvan droom ik dus, gewoon luidop!
Dat we het beste uit twee werelden meenemen naar het ‘nieuwe normaal’: we behouden wat goed zat en nemen de nieuw geleerde lessen uit het afstandsleren mee.

Nele


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilan...

Zones van nabijheid in de kleuterklas - Marieke Holvoet

  Mamadou en Ole knikken als koorknaapjes. De juf vroeg of ze samen naar het gebouw van de lagere school de ballen kunnen gaan ophalen. Natuurlijk kan de juf wachten tot ze in de speeltijd zelf de ballen op gaat halen bij haar collega maar kinderen willen sommige taakjes maar al te graag van je overnemen. Wie voelt zich niet graag zelfstandig, nuttig en onafhankelijk? Twijfel Er kunnen terecht twijfels geformuleerd worden bij deze aanpak. Kan dit wel? Mag dit? Deze Kinderen staan met blinkende ogen voor je als voorbeeldige partners maar wat als er iets fout gaat. Zullen ze de weg vinden naar de lagere afdeling? Zullen ze terugkeren of in de toiletten blijven spelen? Zullen ze onderweg een willekeurige boekentas openmaken of tikken op gesloten deuren? Misschien ontstaat er onderweg wel ruzie die ontspoort. In elk geval verwacht je dat deze twee rakkers zich heel verantwoordelijk gaan gedragen en dat ze kunnen weerstaan aan al de verleidelijke uitdagingen tijdens deze opdracht. ...

Kus de talenten wakker! (deel 4) - Een talentvriendelijke kleuterklas - Evelien Krijn

Het woord ‘talenten’ wordt in onderwijs al snel in de mond genomen. Natuurlijk vindt iedereen het belangrijk om hiervoor oog te hebben en om erop in te zetten in de klas. Maar een degelijk uitgewerkte visie op talentontwikkeling en een structurele opbouw doorheen de basisschool ontbreekt nog te vaak. Leerkrachten werken hierrond in de klas door bijvoorbeeld eens een thema rond talenten uit te werken, door kinderen via een buddysysteem in hun sterkte anderen te laten helpen of door sporadisch een terugblikgesprekje. Wel allemaal stuk voor stuk leuke initiatieven maar met te weinig draagkracht naar blijvende effecten als daar geen vervolg wordt aangebouwd.  Als je bewust kiest voor talentontwikkeling, is het nodig om het uit te spitten en volledig in te bedden in de gehele kleuterschool. Oog hebben voor talenten Kun jij de talenten van jouw kleuters zien? Alles begint met de bril waar je als leerkracht door kijkt. Wat valt volgens jou onder een talent? Kijk je breed genoeg? Zet ...