Doorgaan naar hoofdcontent

‘You raise me up’ – Ivan Van Gucht

Een aantal jaren geleden werd ik op de afscheidsreceptie van mijn zesde leerjaar aangenaam verrast door het liedje ‘You raise me up’ dat mijn leerlingen als ode aan hun meester zongen. Ik krijg er nog kippenvel van als ik eraan terug denk (en tranen in mijn ogen van ontroering).




You raise me up, so I can stand on mountains
Toen ik zelf in het vijfde leerjaar zat, wist mijn leraar, meester Free, zijn leerlingen maximaal uit hun comfortzone te halen. Van talentontwikkeling was toen nog geen sprake, maar toch wist hij bij elk van zijn 25 leerlingen de juiste snaar te raken. Hij kon zo naar je binnenkant kijken, ontdekken wat er zich in jou afspeelde en daar heel sensitief op inspelen. Het is het leerjaar waarin ik het meest geleerd heb. Meester Free is altijd mijn (stichtend) voorbeeld geweest.

In het begin van de jaren '90 maakte ik kennis met het gedachtengoed van het ervaringsgericht werken. Toen vielen voor mij alle puzzelstukjes samen en wist ik heel duidelijk welke leraar ik wilde zijn. Ik zou mijn leerlingen zien als volwaardige partners en hen maximaal autonomie en inspraak geven om het leerplan samen te realiseren. Werk maken van welbevinden en betrokkenheid, vertrekken vanuit hun binnenkant, op zoek gaan naar hun ervaringsstroom en zien wat ze nodig hebben om te groeien. Die nood matchen met mijn aanbod transformeerde het onderwijs dat ik toen gaf naar full partnership. Elke dag maakten we samen onderwijs.

You raise me up to walk on stormy seas
Ook vandaag is het belangrijk om jouw leerlingen de autonomie te geven die ze nodig hebben zodat ze ervaren wat het is om zichzelf te mogen zijn, vrijwillig te mogen handelen, denken en voelen. Bouw samen met je leerlingen het hoeken- en contractwerk uit, werk aan een sporenbeleid, gebruik de routeplanner.

Zorg ervoor dat leerlingen elkaar (onder)steunen. De ervaring van een warme, hechte en authentieke band met anderen, voor anderen zorg dragen en graag gezien worden, zorgt voor een veilig klimaat waarin je leerlingen kunnen leren met vallen en opstaan en waar ze kunnen rekenen op anderen. Hierdoor hebben ze niet het gevoel alleen te staan in het leerproces en is er geen wedijver. Zo los je conflicten in de klas en op de speelplaats samen op.

Tracht je leerlingen het gevoel te geven bekwaam te zijn om activiteiten uit te voeren, gewenste doelen te bereiken en de eigen vaardigheden te kunnen gebruiken en ontplooien. Hierdoor kunnen ze succeservaringen opdoen en hebben ze het gevoel dat ze greep krijgen op het (eigen) leerproces. Op die manier voelen je leerlingen dat ze vooruit gaan en worden ze competenter. Misschien wordt 'fouten zijn kansen om iets te leren' ook jullie klasspreuk.


You raise me up to more than I can be
Als ik een van mijn oud-leerlingen of hun ouder(s) ontmoet, gaat het steevast over de tijd waarin ze bij mij in de klas zaten. In de gesprekken vind ik steeds dezelfde rode draad terug: 'Je hebt het beste eruit gehaald'. Dat doet me enerzijds wel wat blozen, maar anderzijds bevestigt het mij in de leraar die ik heb willen zijn. Het is het mooiste compliment dat je als leraar kunt krijgen. Ook jij kan die leraar zijn!

Ivan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoera, mijn kind verveelt zich! - Els Menu & Greet Herssens

We worden vandaag overstelpt met honderden leuke ideeën waarmee je je kinderen aan het spelen kan zetten. Langs verschillende kanalen worden kinderen dagelijks uitgedaagd om een filmpje te maken, een spel te spelen, een opdracht te vervullen, … kortom zich zinvol bezig te houden. Zolang ze zich maar niet vervelen. Maar het ‘spannende’ van het sluiten van de scholen is er stilaan afgeraakt, het enthousiasme voor als deze uitdagingen raakt bekoeld.  

Als kinderen het gevoel hebben dat ze zich vervelen grijpen ze heel snel naar hun gsm, hun tablet, de computer of nestelen ze zich voor de televisie. Een andere optie is zeuren: ‘ik verveel mij…’, en vervolgens hopen dat iemand anders met een voorstel aankomt. Het is eigenlijk helemaal niet zo vreemd dat onze kinderen zich in deze coronatijd vervelen. Velen van hen hebben het hele jaar door een drukke agenda die dag in dag uit volgeboekt staat. Op school krijgen ze de ene taak na de andere en alle vrije tijd wordt ingenomen door sport, hobby…

Thuis met kleuters in tijden van Corona - Evelien Krijn

Het hele land ligt plat ten gevolge van het coronavirus. De maatregelen zijn ongezien: alles is dicht, scholen bieden enkel noodopvang, ouders werken waar mogelijk van thuis. En zo zitten we opeens drie weken voor de paasvakantie allemaal samen thuis!

Geen extra vakantie, zoveel is duidelijk! Werkbundels werden uitgedeeld, mails met opdrachten verstuurd, onlineplatformen worden ingezet… Maar wat nu met onze kleuters?

Structuur bieden
In de kleuterklas heeft een dag een duidelijke opbouw en een duidelijke structuur. Deze wordt visueel gemaakt aan de hand van een daglijn, zodat kleuters vat krijgen op de dagstructuur. Ook thuis is het zinvol om de dag te structuren en visueel te maken. Vele ideetjes kan je online vinden via Google of Pinterest.
In dit artikel van UCLLkrijg je het advies om de tijd op te splitsen in alleen-tijd en samen-tijd. Wat houdt dat nu precies in?




Alleen-tijd Hoe lang de alleen-tijd kan duren hangt af van je kleuter. Dan gaat het niet alleen om de leeftijd, maar ook h…

Paniek! - Marieke Holvoet

Paniek! Mijn derde kleuter moet volgend jaar naar het eerste leerjaar. “Mijn dochter gaat volgend jaar naar het eerste leerjaar en daar zal ze niet klaar voor zijn!” Vanop 2 meter afstand hoor ik de wanhoopskreet van mijn vriendin aan. Ze schat haar ouderschapskwaliteiten heel laag in want de juf gaf reeds opdrachten mee die zij, als niet-perfecte moeder (wie is dat wel?), mooi maar vol schuldgevoel aan de kant heeft geschoven. “Ik kan het niet opbrengen…ik ben al blij als ik eens zelf kook en geen kant-en-klare maaltijd bestel.” De suggesties van de juf om letterkoekjes te bakken, samen paardjesspel te spelen en de letters uit de krant te knippen, werden voor dochterlief heimelijk verzwegen. 



Veel ouders zitten in hetzelfde schuitje. En ja, hun kind maakt volgend jaar de stap naar het eerste leerjaar. “Op school leren ze zo veel.” Klopt! Maar de school is er nu even niet. Een andere context vraagt andere manieren van leren.  De schrik slaat zowel ouders als leerkrachten uit de derde kle…