Doorgaan naar hoofdcontent

‘You raise me up’ – Ivan Van Gucht

Een aantal jaren geleden werd ik op de afscheidsreceptie van mijn zesde leerjaar aangenaam verrast door het liedje ‘You raise me up’ dat mijn leerlingen als ode aan hun meester zongen. Ik krijg er nog kippenvel van als ik eraan terug denk (en tranen in mijn ogen van ontroering).




You raise me up, so I can stand on mountains
Toen ik zelf in het vijfde leerjaar zat, wist mijn leraar, meester Free, zijn leerlingen maximaal uit hun comfortzone te halen. Van talentontwikkeling was toen nog geen sprake, maar toch wist hij bij elk van zijn 25 leerlingen de juiste snaar te raken. Hij kon zo naar je binnenkant kijken, ontdekken wat er zich in jou afspeelde en daar heel sensitief op inspelen. Het is het leerjaar waarin ik het meest geleerd heb. Meester Free is altijd mijn (stichtend) voorbeeld geweest.

In het begin van de jaren '90 maakte ik kennis met het gedachtengoed van het ervaringsgericht werken. Toen vielen voor mij alle puzzelstukjes samen en wist ik heel duidelijk welke leraar ik wilde zijn. Ik zou mijn leerlingen zien als volwaardige partners en hen maximaal autonomie en inspraak geven om het leerplan samen te realiseren. Werk maken van welbevinden en betrokkenheid, vertrekken vanuit hun binnenkant, op zoek gaan naar hun ervaringsstroom en zien wat ze nodig hebben om te groeien. Die nood matchen met mijn aanbod transformeerde het onderwijs dat ik toen gaf naar full partnership. Elke dag maakten we samen onderwijs.

You raise me up to walk on stormy seas
Ook vandaag is het belangrijk om jouw leerlingen de autonomie te geven die ze nodig hebben zodat ze ervaren wat het is om zichzelf te mogen zijn, vrijwillig te mogen handelen, denken en voelen. Bouw samen met je leerlingen het hoeken- en contractwerk uit, werk aan een sporenbeleid, gebruik de routeplanner.

Zorg ervoor dat leerlingen elkaar (onder)steunen. De ervaring van een warme, hechte en authentieke band met anderen, voor anderen zorg dragen en graag gezien worden, zorgt voor een veilig klimaat waarin je leerlingen kunnen leren met vallen en opstaan en waar ze kunnen rekenen op anderen. Hierdoor hebben ze niet het gevoel alleen te staan in het leerproces en is er geen wedijver. Zo los je conflicten in de klas en op de speelplaats samen op.

Tracht je leerlingen het gevoel te geven bekwaam te zijn om activiteiten uit te voeren, gewenste doelen te bereiken en de eigen vaardigheden te kunnen gebruiken en ontplooien. Hierdoor kunnen ze succeservaringen opdoen en hebben ze het gevoel dat ze greep krijgen op het (eigen) leerproces. Op die manier voelen je leerlingen dat ze vooruit gaan en worden ze competenter. Misschien wordt 'fouten zijn kansen om iets te leren' ook jullie klasspreuk.


You raise me up to more than I can be
Als ik een van mijn oud-leerlingen of hun ouder(s) ontmoet, gaat het steevast over de tijd waarin ze bij mij in de klas zaten. In de gesprekken vind ik steeds dezelfde rode draad terug: 'Je hebt het beste eruit gehaald'. Dat doet me enerzijds wel wat blozen, maar anderzijds bevestigt het mij in de leraar die ik heb willen zijn. Het is het mooiste compliment dat je als leraar kunt krijgen. Ook jij kan die leraar zijn!

Ivan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilan...

Zones van nabijheid in de kleuterklas - Marieke Holvoet

  Mamadou en Ole knikken als koorknaapjes. De juf vroeg of ze samen naar het gebouw van de lagere school de ballen kunnen gaan ophalen. Natuurlijk kan de juf wachten tot ze in de speeltijd zelf de ballen op gaat halen bij haar collega maar kinderen willen sommige taakjes maar al te graag van je overnemen. Wie voelt zich niet graag zelfstandig, nuttig en onafhankelijk? Twijfel Er kunnen terecht twijfels geformuleerd worden bij deze aanpak. Kan dit wel? Mag dit? Deze Kinderen staan met blinkende ogen voor je als voorbeeldige partners maar wat als er iets fout gaat. Zullen ze de weg vinden naar de lagere afdeling? Zullen ze terugkeren of in de toiletten blijven spelen? Zullen ze onderweg een willekeurige boekentas openmaken of tikken op gesloten deuren? Misschien ontstaat er onderweg wel ruzie die ontspoort. In elk geval verwacht je dat deze twee rakkers zich heel verantwoordelijk gaan gedragen en dat ze kunnen weerstaan aan al de verleidelijke uitdagingen tijdens deze opdracht. ...

Kus de talenten wakker! (deel 4) - Een talentvriendelijke kleuterklas - Evelien Krijn

Het woord ‘talenten’ wordt in onderwijs al snel in de mond genomen. Natuurlijk vindt iedereen het belangrijk om hiervoor oog te hebben en om erop in te zetten in de klas. Maar een degelijk uitgewerkte visie op talentontwikkeling en een structurele opbouw doorheen de basisschool ontbreekt nog te vaak. Leerkrachten werken hierrond in de klas door bijvoorbeeld eens een thema rond talenten uit te werken, door kinderen via een buddysysteem in hun sterkte anderen te laten helpen of door sporadisch een terugblikgesprekje. Wel allemaal stuk voor stuk leuke initiatieven maar met te weinig draagkracht naar blijvende effecten als daar geen vervolg wordt aangebouwd.  Als je bewust kiest voor talentontwikkeling, is het nodig om het uit te spitten en volledig in te bedden in de gehele kleuterschool. Oog hebben voor talenten Kun jij de talenten van jouw kleuters zien? Alles begint met de bril waar je als leerkracht door kijkt. Wat valt volgens jou onder een talent? Kijk je breed genoeg? Zet ...