Doorgaan naar hoofdcontent

‘You raise me up’ – Ivan Van Gucht

Een aantal jaren geleden werd ik op de afscheidsreceptie van mijn zesde leerjaar aangenaam verrast door het liedje ‘You raise me up’ dat mijn leerlingen als ode aan hun meester zongen. Ik krijg er nog kippenvel van als ik eraan terug denk (en tranen in mijn ogen van ontroering).




You raise me up, so I can stand on mountains
Toen ik zelf in het vijfde leerjaar zat, wist mijn leraar, meester Free, zijn leerlingen maximaal uit hun comfortzone te halen. Van talentontwikkeling was toen nog geen sprake, maar toch wist hij bij elk van zijn 25 leerlingen de juiste snaar te raken. Hij kon zo naar je binnenkant kijken, ontdekken wat er zich in jou afspeelde en daar heel sensitief op inspelen. Het is het leerjaar waarin ik het meest geleerd heb. Meester Free is altijd mijn (stichtend) voorbeeld geweest.

In het begin van de jaren '90 maakte ik kennis met het gedachtengoed van het ervaringsgericht werken. Toen vielen voor mij alle puzzelstukjes samen en wist ik heel duidelijk welke leraar ik wilde zijn. Ik zou mijn leerlingen zien als volwaardige partners en hen maximaal autonomie en inspraak geven om het leerplan samen te realiseren. Werk maken van welbevinden en betrokkenheid, vertrekken vanuit hun binnenkant, op zoek gaan naar hun ervaringsstroom en zien wat ze nodig hebben om te groeien. Die nood matchen met mijn aanbod transformeerde het onderwijs dat ik toen gaf naar full partnership. Elke dag maakten we samen onderwijs.

You raise me up to walk on stormy seas
Ook vandaag is het belangrijk om jouw leerlingen de autonomie te geven die ze nodig hebben zodat ze ervaren wat het is om zichzelf te mogen zijn, vrijwillig te mogen handelen, denken en voelen. Bouw samen met je leerlingen het hoeken- en contractwerk uit, werk aan een sporenbeleid, gebruik de routeplanner.

Zorg ervoor dat leerlingen elkaar (onder)steunen. De ervaring van een warme, hechte en authentieke band met anderen, voor anderen zorg dragen en graag gezien worden, zorgt voor een veilig klimaat waarin je leerlingen kunnen leren met vallen en opstaan en waar ze kunnen rekenen op anderen. Hierdoor hebben ze niet het gevoel alleen te staan in het leerproces en is er geen wedijver. Zo los je conflicten in de klas en op de speelplaats samen op.

Tracht je leerlingen het gevoel te geven bekwaam te zijn om activiteiten uit te voeren, gewenste doelen te bereiken en de eigen vaardigheden te kunnen gebruiken en ontplooien. Hierdoor kunnen ze succeservaringen opdoen en hebben ze het gevoel dat ze greep krijgen op het (eigen) leerproces. Op die manier voelen je leerlingen dat ze vooruit gaan en worden ze competenter. Misschien wordt 'fouten zijn kansen om iets te leren' ook jullie klasspreuk.


You raise me up to more than I can be
Als ik een van mijn oud-leerlingen of hun ouder(s) ontmoet, gaat het steevast over de tijd waarin ze bij mij in de klas zaten. In de gesprekken vind ik steeds dezelfde rode draad terug: 'Je hebt het beste eruit gehaald'. Dat doet me enerzijds wel wat blozen, maar anderzijds bevestigt het mij in de leraar die ik heb willen zijn. Het is het mooiste compliment dat je als leraar kunt krijgen. Ook jij kan die leraar zijn!

Ivan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar