Weken thuis, weken je gehele klaswerking herwerken, steeds
maar bijsturen en aanpassen volgens de laatste richtlijnen … En intussen wikken en wegen, kauwen en
herkauwen… Op zo’n momenten kan twijfel al eens opduiken en wil je de
handdoek misschien in
de ring gooien.
Wil ik dit nog wel? Waarom doe ik deze job? Wat is de
bedoeling ervan? Tijd, wellicht, om even stil te staan bij jouw werk. Is wat je doet nog steeds een mix van passie, missie, roeping en een beroep?
Of twijfel je?
Schema 5 minuten leiding geven - Onderwijs maak je samen |
Dat de wereld jou nodig heeft, is duidelijk. Lees het nieuws
maar eens. Je wordt ervoor betaald, althans, dat hoop ik wel. Je bent er
ongetwijfeld ook goed in, al merk ik dat je het zelf nog altijd niet helemaal
gelooft. Je houdt ervan… ik hoor het je vragen: ‘hou ik er nog van? Wil ik nog
terug naar de klas?’
Tijdens de voorbije periode werd veel van jou verwacht… jouw
motivatie en ambitie werden uitgeperst om het onderste uit de kan te halen want
de verwachtingen lagen hoog. Jij bleef de leerkracht die je leerlingen ondanks
de moeilijke omstandigheden omhoog zou tillen en klaar zou krijgen voor de
volgende stap in hun ontwikkeling terwijl je het minimum aan contact had met
hen.
De spreidstand tussen hoe je je leerlingen wil begeleiden en
hoe je dit uiteindelijk kon vormgeven werd groter.
Dat is lastig want we werden allemaal geraakt in onze autonomie op vlak van hoe we onze
leerlingen wilden begeleiden. Het aantal didactische werkvormen werd op slag tot
een minimum herleid. De dagelijkse rondes richtlijnen van zowel de
veiligheidsraad als van het ministerie als van de eigen school volgden elkaar
in sneltempo op waardoor je ongetwijfeld moest inboeten in je persoonlijke of collegiale morele keuzes. Het
had soms wat weg van boksrondes waarbij je keer op keer in de touwen opdoffers incasseerde.
Gelukkig zijn leraren een heel speciaal ras, dat kruipt waar het niet kan gaan
en ontsproten er uit deze beperking heel wat nieuwe, creatieve ideeën.
Weliswaar met de onvermijdelijke energie-investering.
Vanuit je kot werd ook de verbondenheid op de proef gesteld. Contact met onze leerlingen was
regelmatig geen evidentie. Een nieuwe, goed gemikte rechtse. We werden hiervoor
plots heel afhankelijk van de voorraad laptops op school die we konden verdelen
en internetverbindingen en online platformen. Maar leerkrachten hielden hun
naam alweer hoog door ook hier uitdagingen in te zien en deze te counteren met
creatieve oplossingen.
13 maart bleek algauw de start van een boksmatch zonder
handschoenen… zonder coach… Corona deelde klappen uit en allemaal moesten we naar
adem happen. We konden plots niet zo sterk meer terugvallen op de bakken
ervaring van voorbije jaren. In een knip waren we weer ‘groentjes’ om de
preteaching en het afstandsonderwijs uit de grond te stampen en in goede banen
te leiden. In één knip was ons competentiegevoel
weg. Maar leraren zouden geen leraren zijn als ze ook hier hun tanden niet
inzetten. Meet, zoom, kahoot, teams, … algauw vonden we ook hier onze weg in.
In een sneltempo weliswaar.
Als je weet dat autonomie, verbondenheid en
competentiegevoel heel bepalend zijn voor motivatie… ja, dan is het niet vreemd
dat je twijfelt of je hier verder wil mee gaan. Nu je op al die vlakken serieus
wat moest incasseren.
Vergeet echter niet dat
je er uiteindelijk weer staat… sterker dan voordien, met meer kennis en meer
vaardigheden. Uitgerust met waardering van al die ouders die dolgelukkig zijn
dat hun jengelende kleuter weer bij de leerkracht kan gaan experimenteren, hun
hyperactieve schoolkind zich op school kan uitleven of hun puber eindelijk een
schermloze schooldag tegemoet kan gaan.
Dus twijfel… begrijpelijk. De spelregels werden telkens
veranderd en je investeerde tonnen energie om steeds weer klaar te staan
voor de volgende ronde. Intussen heb je echter zoveel troeven in handen die je in
een sneltempo hebt verworven. Kampioen, zo mag je je noemen.
Marieke
Bronnen:
Dehandschutter,
J. (2017). Zó blijf je een sterke leerkracht. Leuven, België: Acco.
Kelchtermans,
G. (2012). DE LERAAR ALS (ON)EIGENTIJDSE PROFESSIONAL Reflecties over de
“moderne professionaliteit” van leerkrachten. in opdracht van de
Nederlandse Onderwijsraad, 1–28.
Reacties
Een reactie posten