Nieuwe spelregels
Terwijl we de handgel rijkelijk laten vloeien en de afstand
goed bewaren, zijn er dit schooljaar
veel nieuwe spelregels van kracht: mondmaskers in het secundair, in de lagere
school mag samenspelen op de speelplaats, streven naar een minimum aan
thuisonderwijs, … Maar we kunnen weer naar school! We kunnen nieuwe kinderen en
leerlingen ontmoeten! We kunnen met hernieuwde energie een nieuwe groep
verwelkomen. Het is een moment om jezelf opnieuw te laten kennen en je werking
met een nieuwe groep te upgraden.
Pionnen herschikt
Maar ook intern werden de pionnen herschikt. Nieuwe
collega’s doen hun intrede, dezelfde mensen palmen andere posities in, aangepaste samenwerkingen,
… Nu de pionnen anders staan is het opnieuw wennen en zoeken naar een evenwicht
tijdens het opstarten, eerste bijeenkomsten van werkgroepjes, contacten leggen
en doelen bepalen …
Tuckman benoemt de 4 stadia van groepsvorming: forming,
storming, norming en performing. Bij een nieuwe start ga je eerst verkennen
welk vlees je in de kuip hebt, aftasten wat de bedoelingen zijn (forming). Je
gaat samen een glas drinken op het nieuwe jaar, een eerste overleg,… waarop
meestal een meer turbulente fase (storming) volgt. Doorheen meningsverschillen
en kleine conflictjen zoekt iedereen opnieuw zijn positie. Discussies om wie
welke inhoud zal brengen, hoe het lokaal wordt ingericht, wie welke taak op
zich zal nemen, … om dan tot rust te komen in de norming fase (met
duidelijkheid over rollen, verwachtingen en verantwoordelijkheden) waardoor er
opnieuw doelgerichter en vlotter kan
samengewerkt worden (performing).
Er is een grote dynamiek van zoeken, schuiven en aftasten
met collega’s en intussen loopt het
runnen en begeleiden van je klas lekker door… waar je leerlingen hetzelfde spel van forming tot
performing ziet spelen.
Verschuivingen
Door het schooljaar te starten met deze nieuwe beginsituatie
kunnen ook op structureel vlak nieuwe noden en verwachtingen aan de oppervlakte
komen. Wanneer bij monopoly straten, huizen en hotels op het spelbord verschijnen
transformeert de speler in grootgrondbezitter, schuldeiser of rentenier. Zo
merk je in scholen bij een nieuwe start soms leerkrachten die meer inspraak
willen, een directie die een duidelijkere afbakening van taken nastreeft of ouders
die meer informatie vragen, …
Organisaties zijn niet massief. Ze zijn onderhevig aan de
tijdsgeest, aan de mensen die er actief in zijn en aan de opportuniteiten die
zich aanbieden. Frederic Laloux omschrijft in zijn boek Reïnventing
organisations hoe het veranderend wereldbeeld de structuur binnen organisaties
beïnvloedt. Scholen beweren vaak dat ze niet meestappen in dezelfde tendensen
waar privéorganisaties onderhevig aan zijn maar beïnvloed wordt de school zeker
ook. De school is namelijk geen eilandje op zichzelf, die speelt het grotere
spel van de samenleving netjes mee. Eindtermen bereiken, openbare doorlichtingsverslagen,
uitpakken met nieuwe technologieën, hogere onkosten omwille van corona, …
De dobbelsteen blijft
rollen
Situaties blijven veranderen en de spelers gebruiken hun
troeven. Maak er als school je eigen spel van. Blijf niet vast zitten in een
vorm maar laat je missie en je doel bepalen welke straten, huizen of hotels je
zal aankopen. Keer terug naar je kern wanneer je speerpunten of afspraken vastlegt.
Je kan flexibel omgaan met de vorm, maar blijft altijd trouw
aan je missie en visie! Hierbij zal je ongetwijfeld enkele keren passeren langs ‘start’… back to basics… maar veel kans
dat dit uiteindelijk een bonus zal opleveren.
Bron:
Laloux, F. (2019). Reïnventing
Organisations (7de editie). Tielt, België: LannooCampus.
Reacties
Een reactie posten