[1]Ja, schreeuwen doen ze. Op Facebook is er de actiegroep “Neen
tegen nog minder artistieke vakken in het secundair onderwijs” en met al meer
dan 13.000 handtekeningen tegen het besluit van minister van Onderwijs Ben
Weyts, groeit nog dagelijks het aantal personen die hier tegen protesteren. En
terecht!
Waar gaat het om?
De beloofde Artistieke Vorming en Esthetica in D- en D/A-finaliteit (het huidige aso en tso), die nog in het voorjaar op de modellessentabellen stonden, moeten plots plaats ruimen voor een nieuw vak: Maatschappelijke Economische en Artistieke Vorming. Dat vak bestaat uit drie afzonderlijke componenten: een sociaal-maatschappelijk, een financieel-economisch en een artistiek-creatief deel.
Met de huidige lessentabellen
kan het Vlaams decreet van onderwijsdoelen absoluut niet gerealiseerd
worden. En oké, een school kan inderdaad één uur per graad Artistieke
Vorming aanbieden in het complementaire gedeelte. Maar hoe groot is de kans?
Het blijft een keuze van de school. In deze coronatijden met het mantra dat ons
onderwijs een achterstand moet ophalen, zullen heel wat scholen kiezen voor
andere vakken zoals Duits, Informatica. Kunstonderwijs komt daarbij vaak
achteraan het lijstje en dan zullen er slechts enkele schamele momenten
artistieke creativiteit per graad overblijven. Gedaan
dus met ruimte voor de verbeelding. En te eenzijdig aandacht voor theoretische vakken om jongeren op een
gedisciplineerde, efficiënte en rationele manier klaar te stomen om economisch
inzetbaar te worden.
Waarom is artistieke vorming
onmisbaar in de ontwikkeling van jongeren?
Professor Ferre Laevers[2] stelde al: “ Kinderen en jongeren communiceren met tekens, gebaren, bewegingen, kleuren, vormen, klanken en geluiden die door henzelf of anderen zijn bedacht om impressies te vertalen, te herkennen en te begrijpen. Muzisch zijn, als middel om te communiceren en zich uit te drukken, evolueert samen met het denken. Door snelle veranderingen in hun denken zullen hun mededelingen duidelijker worden, hun manier van uitdrukken rijker en hun nauwkeurigheid groter. Daarbij staan begrippen als exploreren, experimenteren, (verbeeldingskracht) waarnemen, voorkeuren verduidelijken en dialoog centraal. Muzische vorming geeft vreugde en plezier in zelfexpressie en verruimt vaardigheden. Hierbij worden waarden afgetast, verbeelding en creativiteit gekoesterd, technische inzichten verworven. Via muzisch handelen ontwikkelen zij een kritische houding en een persoonlijke smaak. Muzische vorming reikt jongeren mogelijkheden aan om hun leefwereld te begrijpen. Ze maakt hen bewust van hun eigen bekwaamheden. Ze geeft hen vreugde en plezier in zelfexpressie en verruimt hun vaardigheden.”
Artistieke Vorming heeft een unieke plaats in de ontwikkeling van jongeren. Meer dan andere vakken kunnen smaak, voorkeuren verkennen en eigen accenten in vormgeven verkend worden. Het geeft hen houvast en richting. Het maakt jongeren sterker.
Internationale tendensen
Is het dan niet wraakroepend dat net wanneer de Europese
sleutelcompetenties veel aandacht besteden aan
cultureel bewustzijn en culturele expressie en ook de PISA-proeven
(OESO) de omgekeerde beweging maken: met hun data rond creativiteit en
zingeving waarderen ze kunstonderwijs op, wordt in Vlaanderen erin geknipt. In
de A-finaliteit is er zelfs helemaal geen artistiek vak meer te bespeuren.
Het zijn
juist de artistieke vakken die heel veel kansen en waardevolle (vakoverschrijdende)
doelstellingen realiseren via allerhande projecten. Heel wat leerkrachten zien
hierin gedroomde kansen. Ze ervaren de vrijheid om via de artistieke component de
benadering van het eigen vak te verbreden. Ze zien wat het doet bij jongeren en
hoe de betrokkenheid stijgt. Ze ervaren de kracht van het vakoverschrijdend
werken om een breder zicht te geven op de wereld. Een kijk die jongeren
aanspreekt en vormt; die jongeren prikkelt en uitdaagt.
Jongeren
excelleren zo, door samen te werken en belanden niet in een individuele
competitiedrang, want dat is nu net waar kunst en cultuur niet voor staan. Kunst
bouwt aan competenties zoals samenwerken, elkaar begrijpen,(zelf)expressie, een
kritisch bewustzijn en oog voor schoonheid.
Doe je mee? Schreeuw je mee?
Daarom
schreeuwen we met z’n allen : Neen tegen nog
minder artistieke vakken in het secundair onderwijs. Neen aan het ketenen van
de verbeeldingskracht.
Je kan via onderstaande link de petitie
mee ondertekenen:
Reacties
Een reactie posten