Doorgaan naar hoofdcontent

Kerst 2020 - Ludo Heylen

 In deze moeilijke tijden waarin mekaar fysiek ontmoeten en nieuwe mensen leren kennen een taboe is geworden en je ziek kan maken, zitten we meer dan ooit achter ons computerscherm. Haast alle communicatie verloopt digitaal. Sommige bedrijven proberen zelfs een digitaal koffiemoment na te bootsen. Maar we missen toch nog steeds die menselijke warmte, we missen het kletsen in de deuropening, aan het koffieapparaat. We missen mekaar. We blijven veilig op een afstand maar hebben behoefte aan een knuffel. 


Zoals vroeger wordt het nooit meer

Uiteraard is de mens een flexibel wezen dat zich wondersnel aanpast aan nieuwe situaties. Voor onderwijs heeft deze coronacrisis gezorgd voor een ongelofelijke  versnelling van het digitale denken en het blended leren. Wat een jaar geleden nog ondenkbaar was, wordt nu al als normaal beschouwd.  We leren alvast veel uit deze crisis: we leren hoe we met minder tijd efficiënter kunnen werken, we leren hoe we kinderen vanop afstand beter kunnen begeleiden, we leren meer variatie te leggen in onze huistaken, we leren welke digitale tools ons kunnen versterken, we leren varianten om aan verbondenheid te werken binnen de school, we leren uit onze comfortzone te stappen om steeds verder te blijven ontwikkelen.

Er is veel veranderd in ons hoofd. We hebben (zeker al tegenover het digitale) een andere mindset.  we kijken anders naar onze vroegere onderwijsrealiteit. We zijn professioneel gegroeid op diverse terreinen.


Kerst 2020

Covid19 beslist voor ons dat Kerstmis 2020 niet hetzelfde kan zijn als andere jaren. Er komen alvast geen grote familiereünies of grote feesttafels. Maar ook hier zullen we zeker voldoende flexibel zijn om bijvoorbeeld op een creatieve manier de pakjes met mekaar te delen. Belangrijk in deze tijden is na te denken hoe we met kinderen in onze klassen omgaan om de warmte van het kerstgebeuren mee te geven. Hoe geven we hen nu de menselijke waarden van respect, mekaar helpen en verdraagzaamheid mee die we met kerst hoog in het vaandel dragen. Sommige leerkrachten hebben gekozen om net dit jaar een grotere boom met meer lichtjes in de klas te zetten en deze samen te versieren. Sommige hebben terug de postkaarten ontdekt en zijn samen met de kinderen mooie boodschappen gaan schrijven naar mensen in woonzorgcentra of serviceflats.  Sommige hebben videoboodschappen opgenomen voor de grootouders. Sommigen leerkrachten hebben kinderen een wandelroute laten uitstippelen om mensen die niet veel bezoek krijgen een kleine attentie te bezorgen (een tekening, een kaartje). Hartverwarmende initiatieven waaruit nogmaals blijkt hoe mensen in mekaar zitten.


Kerst 1914[1]

In december 1914 zijn miljoenen mensen gestorven in de eerste wereldoorlog maar op kerstavond gebeurt er iets wonderbaarlijks. De Britten sturen een bericht naar het front om te waarschuwen dat de vijand mogelijk een aanval overweegt op Kerst of Nieuwjaar. Maar op kerstavond rond zeven uur  gaan aan de Duitse frontlijn lichtjes aan. Dan horen de Britten het lied ‘stille nacht, heilige nacht’. Soldaat Moren zegt ervan: “ik zal het nooit vergeten; het klonk zo mooi”. De Britten konden natuurlijk niet achterblijven en zongen ‘The First Noël’. De Duitsers applaudisseerden en antwoorden met ‘O Tannenbaum’. Zo ging het een tijdje door tot ze zelfs samen liedjes zongen. Op andere plaatsen aan de frontlinie ging men nog verder. Men liep de prikkeldraden voorbij  en ging met elkaar in gesprek. Lachend en kletsend. Een paar uren lang was er geen sprake van oorlog. Anderen hebben zelfs cadeautjes met mekaar uitgewisseld, groepsfoto’s gemaakt, voetbalwedstrijdjes gespeeld, contactgegevens uitgewisseld om na de oorlog mekaar terug te kunnen zien… Mensen deugen, zegt Rutger Bregman. Mensen zijn tot veel meer in staat dan we denken én ze zijn echt wel bekommerd om mekaar. Het is onze natuurlijke ingesteldheid.


Kerstwensen

We sluiten graag af met een mooi gedicht van Kroeprijanov. We wensen dat we voor mekaar een huis kunnen zijn want het is mooi een huis te zijn!


Het is mooi een huis te zijn

voor het enige hart

dat je niet wil achterlaten

 

Het is mooi een ladder te zijn

voor kinderen

die op een sombere dag

naar de zon willen klimmen

 

Het is mooi een deur te zijn

zachtjes knarsend maar toch opengaand

voor al wie wil binnengaan

 

En een raam waarin

het licht niet dooft

voor al wie denkt:

het is al laat

 

Vjatsjeslav Koeprijanov

 




[1]Verhaal uit het boek Bregman,R., (2019) De meeste mensen deugen. De correspondent, 521pp.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar