Doorgaan naar hoofdcontent

Zie ginds komt de baardige man met de mijter. Voor kinderen de spannendste tijd van het jaar.

Sinterklaas is opnieuw in het land… nog voor zijn boot aanmeerde of er ook nog maar één schoorsteen in gebruik werd genomen kwam hij al de huizen binnen via de reclame in de winkels en op televisie. Het jaarlijkse bezoek van de goedheilige man neemt soms heel grote proporties aan.


Blije gezichten

Vaak vindt Sinterklaas zijn intrede bij jonge kinderen via grote broers en zussen, via (groot)ouders, … Hun verhalen, beloftes en opwinding beïnvloeden de ukkies terwijl ze eigenlijk nog niet goed snappen wie of wat Sinterklaas is. Uiteindelijk is dit gewoon een man met een baard en vreemd kostuum. Enkelen beginnen gaandeweg te beseffen dat er blijkbaar ook iets lekkers te verdienen valt, wel enkel als hij je braaf genoeg vindt. Het is altijd uitkijken naar zijn bezoek. Spannend en vol verwachting: wat gaat hij brengen? Wat bang ook. Het blijft immers een onbekende man die je beoordeelt. Net die dualiteit maakt het zo boeiend: iedereen zegt dat die vreemde man het goed met je meent, dat het een kindervriend is maar toch moet je ervoor oppassen want je moet ook iets bewijzen. Hij komt immers oordelen over wat je voorbije periodes allemaal hebt gedaan: of je je wel hebt gedragen zoals het hoort. Ouders, broers en zussen, de hele familie maar ook de kinderopvang en de school bouwen mee de spanning op. En gelukkig zegt de sint bij zijn aankomst : “er zijn dit jaar geen stoute kinderen!” Opluchting, want dan kan het nu gaan over welke cadeautjes hij voor je heeft meegebracht.  Ook het hele ritueel errond is een waar festijn voor kinderen. Het is zo’n leuk gezicht als kinderen helemaal opgaan in de voorbereidingen en uitvoering van hun schoentje klaarzetten, met daarnaast de tekeningen voor de sint, de wortel voor het paard en natuurlijk de zorgvuldig geselecteerde waslijst met graag gewenste speelgoedattributen. Kinderen raken er helemaal door begeesterd.  Dat hoor je aan hun verhalen en aan hun vragen. Dat zie je in hun enthousiasme. Dat zie je aan hun ogen die feller kleuren als ze vertellen over de sint.


De kinderopvang en school

Voor de  meeste kinderdagverblijven en basisscholen is het hele Sinterklaasgebeuren een jaarlijks terugkerend feest. Het is de tijd om grote verhalen van de sint te vertellen, om de pietenpakjes  in de verkleedkoffer te laten verschijnen, om enthousiast mijters te knutselen, om verlanglijstjes te maken op basis van de reclamefolders. Je voelt wanneer de komst van de sint nadert. Kinderen worden drukker, slapen wat slechter, worden wat grillig of plassen wat vaker in hun broek. Het is een spannende tijd voor hen.

 

Ouders

Spannend is het lang niet alleen voor kinderen. Ook voor ouders. Het is een periode waarbij je heel wat zaken moet af wegen. Hoeveel geld kan er deze maand vanaf voor pakjes? Kies je voor duurzaam speelgoed dat later nog voor andere broertjes en zusjes kan worden gebruikt of ga je voor uitgesproken Dora, Plop of K3 materiaal? Ga je voor meerdere prulletjes of voor één duurdere variant? Hoe smokkel je alles het huis in? Hoeveel snoep strooi je rond of hou je het nog bij de appeltjes van oranje? Moet je echt überhaupt meestappen in dit ‘leugentje’ van het sint-verhaal  terwijl je jouw kinderen liever op een andere manier verwent? Ben je wel een goede ouder wanneer je hier jouw eigen keuzes in maak terwijl de media jouw kind verleidt tot andere verwachtingen? Kinderen genieten van het mysterie, van het dromen, hopen en fantaseren… maar wat als het allemaal net iets te commercieel wordt voor jou en dat het niet echt meer lijkt op een kinderfeest? Wat als je ziet dat de bezieling weg ebt? Wat als de klemtoon toch veel te veel begint te liggen op het krijgen en niet meer op het genieten? Wat als je jouw kind geen cadeautjes kan geven dit jaar, niet omdat het stout is maar omdat er geen geld is?    


Geen evidentie

Het sinterklaas feest is niet voor alle kinderen  een evident gegeven. Sommige kennen de heilige man niet, bij sommigen komt hij nooit. Dat creëert ook voor leerkrachten of kindbegeleiders nieuwe uitdagingen: hoe ga je hiermee om? Je brengt immers de wereld binnen in jouw school of kinderopvang … dus ook sinterklaas… maar hoe? Hou je vast aan het klassieke feest of ga je creatief om met het verhaal? Hoe sta je tegenover de zwarte piet discussie: wordt het zwarte piet, roetpiet of gewoon piet? Neem je daarin het voortouw? Of ben je eerder afwachtend? Voer je daarbij ook de discussie naar ouders of niet? Hoe gaan zij reageren als jij het over een andere boeg gooit? Wat denken zij over jouw aanpak? Is daar vooraf ook over gepraat met de hen?

Ga je voor pakjes of niet? Hoeveel budget maak je hiervoor vrij? Hoe benader je de kinderen met een andere thuiscultuur of waar Sinterklaas niet langs komt? Spring je na sinterklaas meteen over naar het thema kerst of laat je kinderen rustig verder het sint-materiaal ontdekken? Voor veel jonge kinderen begint de echte beleving immers pas vanaf 6 december.

Net zoals elk ander moment van het jaar maak je als ouders of pedagogisch medewerkers keuzes in functie van de ontwikkeling en de beleving van de kinderen. Alleen is dit tijdens de sinterklaasperiode geen evidentie meer, waardoor de eerste donkere weken  een spannende periode zijn voor kinderen, ouders, begeleiders en leerkrachten. Maak bewuste keuzes. Je kan de sint en piet anders bekijken! Daag mekaar uit om uit de hoofden bij elkaar te steken. Denk samen na over de verschillende dillema’s die het sinterklaasgebeuren met zich mee brengt. Hoe kunnen jullie als team, als opvang, als kleuterschool hier mee omgaan? Het nieuwe nummer van ‘Kleuters en ik’ geeft alvast inspiratie.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilan...

Zones van nabijheid in de kleuterklas - Marieke Holvoet

  Mamadou en Ole knikken als koorknaapjes. De juf vroeg of ze samen naar het gebouw van de lagere school de ballen kunnen gaan ophalen. Natuurlijk kan de juf wachten tot ze in de speeltijd zelf de ballen op gaat halen bij haar collega maar kinderen willen sommige taakjes maar al te graag van je overnemen. Wie voelt zich niet graag zelfstandig, nuttig en onafhankelijk? Twijfel Er kunnen terecht twijfels geformuleerd worden bij deze aanpak. Kan dit wel? Mag dit? Deze Kinderen staan met blinkende ogen voor je als voorbeeldige partners maar wat als er iets fout gaat. Zullen ze de weg vinden naar de lagere afdeling? Zullen ze terugkeren of in de toiletten blijven spelen? Zullen ze onderweg een willekeurige boekentas openmaken of tikken op gesloten deuren? Misschien ontstaat er onderweg wel ruzie die ontspoort. In elk geval verwacht je dat deze twee rakkers zich heel verantwoordelijk gaan gedragen en dat ze kunnen weerstaan aan al de verleidelijke uitdagingen tijdens deze opdracht. ...

Kus de talenten wakker! (deel 4) - Een talentvriendelijke kleuterklas - Evelien Krijn

Het woord ‘talenten’ wordt in onderwijs al snel in de mond genomen. Natuurlijk vindt iedereen het belangrijk om hiervoor oog te hebben en om erop in te zetten in de klas. Maar een degelijk uitgewerkte visie op talentontwikkeling en een structurele opbouw doorheen de basisschool ontbreekt nog te vaak. Leerkrachten werken hierrond in de klas door bijvoorbeeld eens een thema rond talenten uit te werken, door kinderen via een buddysysteem in hun sterkte anderen te laten helpen of door sporadisch een terugblikgesprekje. Wel allemaal stuk voor stuk leuke initiatieven maar met te weinig draagkracht naar blijvende effecten als daar geen vervolg wordt aangebouwd.  Als je bewust kiest voor talentontwikkeling, is het nodig om het uit te spitten en volledig in te bedden in de gehele kleuterschool. Oog hebben voor talenten Kun jij de talenten van jouw kleuters zien? Alles begint met de bril waar je als leerkracht door kijkt. Wat valt volgens jou onder een talent? Kijk je breed genoeg? Zet ...