Het leesniveau van onze Vlaamse leerlingen is al jaren een hot item in en buiten de onderwijswereld.
Samenwerking met de bib
Eén van de voornaamste elementen
in sterk leesonderwijs, is de toegang tot degelijk leesmateriaal. Toch bevatten
de huidige klasbibliotheken van de basisscholen vaak een eenzijdig aanbod van
verouderde boeken. Tegelijkertijd staan in de bibliotheek van Essen meer dan
duizend kwalitatieve boeken gestockeerd in een aparte ruimte: de
wisselcollectie. Via het project “Essen leest”
worden deze boeken nu verdeeld onder de scholen. Daarbij begeleiden de
bibliotheekmedewerkers de scholen bij het samensmelten van hun huidige aanbod
met die boeken uit de wisselcollectie tot een volwaardige schoolbibliotheek. De
verouderde boeken verdwijnen uit de collectie, maar de bib engageert zich om de
volgende jaren extra boeken aan te kopen voor die schoolbibliotheken tot er
minimaal 7 boeken per leerling beschikbaar zijn. Leerlingen krijgen ook
allemaal hun eigen bibpas en op de scholen wordt een uitleenscanner
geïnstalleerd. 7 Boeken per leerling geeft toch al snel gemiddeld een 170 op
kwaliteit geselecteerde boeken per klas.
Dat zal de kinderen in Essen ongetwijfeld erg plezieren. In deze schoolbibliotheken
valt veel lekkers te lezen!
Pedagogische ondersteuning voor een
professionele aanpak
Voor het onderwijskundige luik
wordt een beroep gedaan op onderwijscoaches van het Centrum voor
Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO). Hun eerste taak bestaat erin per school een
‘leesfoto’ op te maken: een stand van zaken betreffende het huidige
leesonderwijs. In elke klas wordt de betrokkenheid van leerlingen tijdens
leeslessen in kaart gebracht door middel van observaties. Hierdoor is het
mogelijk een beeld te krijgen van de accenten die gelegd worden in het
leesonderwijs in de verschillende scholen. Ook worden er testen afgenomen om het
beginniveau voor technisch en begrijpend lezen te kunnen vaststellen. Daarnaast
zijn er bevragingen georganiseerd bij leerlingen, leerkrachten en ouders over
hun beleving bij het leesonderwijs. Samen
met de onderwijscoaches verwerkt elke school haar leesfoto. Deze leesfoto vormt
de basis voor het opmaken van een schooleigen actieplan: wat zijn de ambities? Welke prioriteiten worden
er gesteld? Welke acties wil men ondernemen? Wanneer plant met deze acties in?
Elke school maakt werk van het
realiseren van zijn eigen actieplan en krijgt daarvoor ondersteuning in de vorm
van studiedagen of coachingsmomenten op de klasvloer. Het is de bedoeling dat
elke school een eigen weg aflegt op zoek naar eigen verbeteracties bij hun
leesaanpak. Daarnaast worden er ook netwerkmomenten georganiseerd waarbij
leerkrachten van verschillende scholen samenkomen om hun ervaringen en
expertise uit te wisselen. Zo kunnen ze mekaar inspireren met goede
praktijkvoorbeelden en initiatieven.
Na dit
schooljaar en eind volgende schooljaar – bij het einde van het tweejarig
project – worden er nieuwe leesfoto’s gemaakt. Zo kunnen vorderingen en
inspanningen van kinderen, ouders, bib, leraren, onderwijscoaches,... in beeld
gebracht worden. Hopelijk resulteert dit in betere leesresultaten van de jonge
lezers, want daarin geloven alle betrokkenen: meer aandacht voor lezen, meer
aandacht voor een kwaliteitsvolle en doordachte leesdidactiek gecombineerd met
een sterk leesaanbod in samenwerking met de bib moet leiden tot meer
leesplezier en sterkere vaardigheden in lezen.
Het project 'Essen leest!' loopt
Reacties
Een reactie posten