Doorgaan naar hoofdcontent

Essen leest! - Bart Van Spaendonk

 

Het leesniveau van onze Vlaamse leerlingen is al jaren een hot item in en buiten de onderwijswereld. 


Het departement onderwijs wil leesbevordering op school stimuleren en lanceerde daarom eind vorig schooljaar de projectoproep “Lezen op school”. Samenwerkingsverbanden tussen o.a. scholen en bibliotheken kwamen in aanmerking voor financiële ondersteuning. De Essense basisscholen en de lokale bib sloegen de handen in elkaar en dienden een tweejarige projectaanvraag in. Met succes!  In september 2020 ging het project “Essen Leest!” van start.  Dit project steunt op twee pijlers: een intensieve samenwerking tussen de scholen en de bib enerzijds, en professionele begeleiding bij het versterken van duurzaam leesonderwijs in de scholen zelf anderzijds.



Samenwerking met de bib

Eén van de voornaamste elementen in sterk leesonderwijs, is de toegang tot degelijk leesmateriaal. Toch bevatten de huidige klasbibliotheken van de basisscholen vaak een eenzijdig aanbod van verouderde boeken. Tegelijkertijd staan in de bibliotheek van Essen meer dan duizend kwalitatieve boeken gestockeerd in een aparte ruimte: de wisselcollectie. Via het project “Essen leest”  worden deze boeken nu verdeeld onder de scholen. Daarbij begeleiden de bibliotheekmedewerkers de scholen bij het samensmelten van hun huidige aanbod met die boeken uit de wisselcollectie tot een volwaardige schoolbibliotheek. De verouderde boeken verdwijnen uit de collectie, maar de bib engageert zich om de volgende jaren extra boeken aan te kopen voor die schoolbibliotheken tot er minimaal 7 boeken per leerling beschikbaar zijn. Leerlingen krijgen ook allemaal hun eigen bibpas en op de scholen wordt een uitleenscanner geïnstalleerd. 7 Boeken per leerling geeft toch al snel gemiddeld een 170 op kwaliteit geselecteerde  boeken per klas. Dat zal de kinderen in Essen ongetwijfeld erg plezieren. In deze schoolbibliotheken valt veel lekkers te lezen!



Pedagogische ondersteuning voor een professionele aanpak

Voor het onderwijskundige luik wordt een beroep gedaan op onderwijscoaches van het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO). Hun eerste taak bestaat erin per school een ‘leesfoto’ op te maken: een stand van zaken betreffende het huidige leesonderwijs. In elke klas wordt de betrokkenheid van leerlingen tijdens leeslessen in kaart gebracht door middel van observaties. Hierdoor is het mogelijk een beeld te krijgen van de accenten die gelegd worden in het leesonderwijs in de verschillende scholen.  Ook worden er testen afgenomen om het beginniveau voor technisch en begrijpend lezen te kunnen vaststellen. Daarnaast zijn er bevragingen georganiseerd bij leerlingen, leerkrachten en ouders over hun beleving bij het leesonderwijs.  Samen met de onderwijscoaches verwerkt elke school haar leesfoto. Deze leesfoto vormt de basis voor het opmaken van een schooleigen actieplan:  wat zijn de ambities? Welke prioriteiten worden er gesteld? Welke acties wil men ondernemen? Wanneer plant met deze acties in?  

Elke school maakt werk van het realiseren van zijn eigen actieplan en krijgt daarvoor ondersteuning in de vorm van studiedagen of coachingsmomenten op de klasvloer. Het is de bedoeling dat elke school een eigen weg aflegt op zoek naar eigen verbeteracties bij hun leesaanpak. Daarnaast worden er ook netwerkmomenten georganiseerd waarbij leerkrachten van verschillende scholen samenkomen om hun ervaringen en expertise uit te wisselen. Zo kunnen ze mekaar inspireren met goede praktijkvoorbeelden en initiatieven.

Na dit schooljaar en eind volgende schooljaar – bij het einde van het tweejarig project – worden er nieuwe leesfoto’s gemaakt. Zo kunnen vorderingen en inspanningen van kinderen, ouders, bib, leraren, onderwijscoaches,... in beeld gebracht worden. Hopelijk resulteert dit in betere leesresultaten van de jonge lezers, want daarin geloven alle betrokkenen: meer aandacht voor lezen, meer aandacht voor een kwaliteitsvolle en doordachte leesdidactiek gecombineerd met een sterk leesaanbod in samenwerking met de bib moet leiden tot meer leesplezier en sterkere vaardigheden in lezen.


Het project 'Essen leest!' loopt 

in samenwerking met  en 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar