In deze laatste bijdrage in onze reeks ‘Kus de talenten wakker’ inspireren we je graag met een talentenverhaal aan de hand van enkele activiteiten uit de inspiratiebubbels[1]. In deze inspiratiesbubbels[2] vind je telkens 60 ideetjes om in de klas mee aan de slag te gaan. Er is ook aangeven op welk eiland de beschreven activiteit kan gesitueerd worden.
Ik gebruikte deze inspiratiekaarten naar aanleiding van een
talentenfeest dat we in onze klas organiseerden. De kinderen kregen een aanbod
van kaarten uit de inspiratiebubbels en konden kiezen wat ze wilden doen. Daarbij hadden
de kinderen de keuze om alleen of in groepjes te werken. Ik liet ze volledig
zelfstandig aan de slag gaan, om de verrassing voor zichzelf en voor mij als
leerkracht te vrijwaren. Hieronder zie je een
overzicht van welke kaarten en activiteiten aan bod zijn gekomen.
Muzische
toiletten
Kinderen
kozen voor het kaartje muzische toiletten en hingen aan de binnenkant van de
deur van de toiletten (of op een ander plaats) een mooie afbeelding van een
beroemd kunstwerk. Het werd al snel meer
dan een afbeelding. Kinderen leefden zich uit in creatieve werkjes. De
toiletten werden omgetoverd tot een verrassende muzische omgeving. Elke dag kwam er een nieuw werkje bij en heel de school was benieuwd naar wat het
volgende kunstwerk zou zijn. Zo wekten ze ook bij andere kinderen van de
school interesse op om hun muzische
talenten te gaan ontdekken.
Geheimevriendjesdag
Daarnaast
kozen kinderen voor een geheimevriendjesdag.
Alle namen van de kinderen van de klas gingen in een doos. Elk kind trok een
naam. Gedurende veertien dagen moest hij die klasgenoot verwennen. Iedereen hield
de naam op zijn kaartje geheim en probeerde signalen op te vangen die hem of haar
iets vertelden over wat de ander graag had. Vanuit zijn eigen talenten ging
iedereen aan de slag om creatieve verwennerijen te bedenken: een tekening, een
vriendschapsbandje, .. Natuurlijk
spraken ze ook bondgenoten aan zodat de verwende klasgenoot niet snel in de
gaten had wie het geheime vriendje was. Ze droegen mekaars boekentas, deelden
een koek, speelden samen op de speelplaats, zijn extra vriendelijk met een
gemeende goeiemorgen, .... Op het talentenfeest legden ze dan hun klasgenootje nog
eens extra in de watten. Het was verbazend hoe creatief sommige kinderen uit de
hoek kwamen. Het “ontdekken” van je
vriendje was een bijzonder leuk, hartelijk en warm moment.
Voorlezen
met een kamishibai
Jonas stelde de talenten van alle kinderen voor met een verhaal in een Kamishibai. Hij had goed nagedacht over zijn verhaal en er mooie prenten bijgemaakt. Zijn verhaal ging over de andere klasgenoten en de talenten die Jonas bij hen had gezien. Zij waren allen verrast hoe hij hun sterke kanten kon benoemen. Het talentenfeest had zijn start niet gemist. Meteen werd de positieve sfeer voor het feest gezet.
Powerpoint-karaoke
Sommige kinderen werkten een powerpoint-karaoke uit. Een deel van
de groep maakt dan een powerpoint. De andere kinderen hebben deze niet vooraf
gezien maar moeten daar nadien een presentatie bij geven en dus volop gaan
improviseren. Heel leuk voor iedereen.
Dat doen ze zo voor mekaar. Natuurlijk wilden de kinderen ook een fotoshoot met hun meester in hun
presentatie. En al snel kwamen er ook zangfragmenten in en bij de powerpoint. Op
de uitlaatklepdag kwam zo menig zangtalent aan bod. Zo ontdekte ik dat Margot
bijzonder mooi kon zingen en dat ik die muzische capaciteiten veel te weinig
benutte gedurende het schooljaar.
Het talentenfeest
Op het einde van het talentenfeest
kwam de fijnste verrassing. In het grootste geheim hadden alle leerlingen elk
hun eigen favoriet muzieknummer gekozen en alles verzameld op één cd. Maar ook mijn
lievelingsliedje hadden ze opgenomen in hun lijst. Hoe zijn ze daar
achtergekomen? Hadden ze zich voorgedaan
als geheime vriendjes voor mij die zich hadden verdiept in mijn interesses via
gerichte observatie en bevraging van mijn omgeving? Het blijft een raadsel. Een
erg prettig raadsel. En ik had er niets van gemerkt.
De betrokkenheid van de leerlingen
bij dit talentenfeest was bijzonder hoog. Om van hun welbevinden nog maar te
zwijgen. Vertrekken vanuit de talenten van de kinderen vernieuwt de onderlinge banden
tussen de kinderen. Ze leren elkaar op een andere manier kennen en oefenen
samen zoveel verschillende vaardigheden. Het inspireert om nog meer van de
kinderen te laten komen, hun mogelijkheden te verkennen en in te zetten en nog
meer uit hen te halen.
Graag meer ideeën voor een talentenwerking
in je klas?
· Je kan nog steeds de webinar rond ‘Kus de talenten
wakker’ volgen
Webinar Kus de talenten wakker
· Op onze website vind je een aantal extra ideeën uit de
inspiratiebubbels.
· In ‘Differentiëren werkt’ beschrijven we nog tal van mogelijkheden om te
differentiëren vanuit de talenten en te werken met de talentenarchipel.
[1]
Bakkers, E.(red),Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte,
T., (2010), Inspiratiebubbels, 60 bruisende ideeën voor talentontwikkeling,
Leuven, Cegopublishers.
[2]
Er zijn twee aparte reeksen van telkens 60 inspiratiebubbels
(Inspiratiebubbels1, 2010 en inspiratiebubbels 2, 2012) verschenen. Deze
inspiratiebubbels zijn niet meer verkrijgbaar maar in Cego- vormingen over talenten
worden deze bubbels nog beschikbaar gesteld voor scholen.
Reacties
Een reactie posten