Doorgaan naar hoofdcontent

Kus de talenten wakker! (deel 5) - Een talentenfeest met bubbels - Ivan Van Gucht

In deze laatste bijdrage in onze reeks ‘Kus de talenten wakker’ inspireren we je graag met een talentenverhaal aan de hand van enkele activiteiten uit de inspiratiebubbels[1]. In deze inspiratiesbubbels[2] vind je telkens 60 ideetjes om in de klas mee aan de slag te gaan. Er is ook aangeven op welk eiland de beschreven activiteit kan gesitueerd worden.  

Ik gebruikte deze inspiratiekaarten naar aanleiding van een talentenfeest dat we in onze klas organiseerden. De kinderen kregen een aanbod van kaarten uit de inspiratiebubbels en konden kiezen wat ze wilden doen. Daarbij hadden de kinderen de keuze om alleen of in groepjes te werken. Ik liet ze volledig zelfstandig aan de slag gaan, om de verrassing voor zichzelf en voor mij als leerkracht te vrijwaren. Hieronder zie je een  overzicht van welke kaarten en activiteiten aan bod zijn gekomen.

 

Muzische toiletten

Kinderen kozen voor het kaartje muzische toiletten en hingen aan de binnenkant van de deur van de toiletten (of op een ander plaats) een mooie afbeelding van een beroemd kunstwerk.  Het werd al snel meer dan een afbeelding. Kinderen leefden zich uit in creatieve werkjes. De toiletten werden omgetoverd tot een verrassende muzische omgeving. Elke dag kwam er een nieuw werkje bij en  heel de school was benieuwd naar wat het volgende kunstwerk zou zijn. Zo wekten ze ook bij andere kinderen van de school  interesse op om hun muzische talenten te gaan ontdekken.

 



Geheimevriendjesdag

Daarnaast kozen kinderen voor een geheimevriendjesdag. Alle namen van de kinderen van de klas gingen in een doos. Elk kind trok een naam. Gedurende veertien dagen moest hij die klasgenoot verwennen. Iedereen hield de naam op zijn kaartje geheim en probeerde signalen op te vangen die hem of haar iets vertelden over wat de ander graag had. Vanuit zijn eigen talenten ging iedereen aan de slag om creatieve verwennerijen te bedenken: een tekening, een vriendschapsbandje, ..  Natuurlijk spraken ze ook bondgenoten aan zodat de verwende klasgenoot niet snel in de gaten had wie het geheime vriendje was. Ze droegen mekaars boekentas, deelden een koek, speelden samen op de speelplaats, zijn extra vriendelijk met een gemeende goeiemorgen, .... Op het talentenfeest legden ze dan hun klasgenootje nog eens extra in de watten. Het was verbazend hoe creatief sommige kinderen uit de hoek kwamen.  Het “ontdekken” van je vriendje was een bijzonder leuk,  hartelijk en warm moment. 

 



Voorlezen met een kamishibai

Jonas stelde de talenten van alle kinderen voor met een verhaal in een Kamishibai.  Hij had goed nagedacht over zijn verhaal en er mooie prenten bijgemaakt. Zijn verhaal ging over de andere klasgenoten en de talenten die Jonas bij hen had gezien. Zij waren allen verrast hoe hij hun sterke kanten kon benoemen. Het talentenfeest had zijn start niet gemist. Meteen werd de positieve sfeer voor het feest gezet.


 

Powerpoint-karaoke

Sommige kinderen werkten een powerpoint-karaoke uit. Een deel van de groep maakt dan een powerpoint. De andere kinderen hebben deze niet vooraf gezien maar moeten daar nadien een presentatie bij geven en dus volop gaan improviseren. Heel leuk voor iedereen.  Dat doen ze zo voor mekaar. Natuurlijk wilden de kinderen ook  een fotoshoot met hun meester in hun presentatie. En al snel kwamen er ook zangfragmenten in en bij de powerpoint. Op de uitlaatklepdag kwam zo menig zangtalent aan bod. Zo ontdekte ik dat Margot bijzonder mooi kon zingen en dat ik die muzische capaciteiten veel te weinig benutte gedurende het schooljaar.

 


Het talentenfeest

Op het einde van het talentenfeest kwam de fijnste verrassing. In het grootste geheim hadden alle leerlingen elk hun eigen favoriet muzieknummer gekozen en alles verzameld op één cd. Maar ook mijn lievelingsliedje hadden ze opgenomen in hun lijst. Hoe zijn ze daar achtergekomen?  Hadden ze zich voorgedaan als geheime vriendjes voor mij die zich hadden verdiept in mijn interesses via gerichte observatie en bevraging van mijn omgeving? Het blijft een raadsel. Een erg prettig raadsel. En ik had er niets van gemerkt.

De betrokkenheid van de leerlingen bij dit talentenfeest was bijzonder hoog. Om van hun welbevinden nog maar te zwijgen. Vertrekken vanuit de talenten van de kinderen vernieuwt de onderlinge banden tussen de kinderen. Ze leren elkaar op een andere manier kennen en oefenen samen zoveel verschillende vaardigheden. Het inspireert om nog meer van de kinderen te laten komen, hun mogelijkheden te verkennen en in te zetten en nog meer uit hen te halen.

Graag meer ideeën voor een talentenwerking in je klas?

·       Je kan nog steeds de webinar rond ‘Kus de talenten wakker’ volgen

Webinar Kus de talenten wakker

·       Op onze website vind je een aantal extra ideeën uit de inspiratiebubbels.

·       In ‘Differentiëren werkt’ beschrijven we nog tal van mogelijkheden om te differentiëren vanuit de talenten en te werken met de talentenarchipel.



[1] Bakkers, E.(red),Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T., (2010), Inspiratiebubbels, 60 bruisende ideeën voor talentontwikkeling, Leuven, Cegopublishers.

[2] Er zijn twee aparte reeksen van telkens 60 inspiratiebubbels (Inspiratiebubbels1, 2010 en inspiratiebubbels 2, 2012) verschenen. Deze inspiratiebubbels zijn niet meer verkrijgbaar maar in Cego- vormingen over talenten worden deze bubbels nog beschikbaar gesteld voor scholen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilan...

Zones van nabijheid in de kleuterklas - Marieke Holvoet

  Mamadou en Ole knikken als koorknaapjes. De juf vroeg of ze samen naar het gebouw van de lagere school de ballen kunnen gaan ophalen. Natuurlijk kan de juf wachten tot ze in de speeltijd zelf de ballen op gaat halen bij haar collega maar kinderen willen sommige taakjes maar al te graag van je overnemen. Wie voelt zich niet graag zelfstandig, nuttig en onafhankelijk? Twijfel Er kunnen terecht twijfels geformuleerd worden bij deze aanpak. Kan dit wel? Mag dit? Deze Kinderen staan met blinkende ogen voor je als voorbeeldige partners maar wat als er iets fout gaat. Zullen ze de weg vinden naar de lagere afdeling? Zullen ze terugkeren of in de toiletten blijven spelen? Zullen ze onderweg een willekeurige boekentas openmaken of tikken op gesloten deuren? Misschien ontstaat er onderweg wel ruzie die ontspoort. In elk geval verwacht je dat deze twee rakkers zich heel verantwoordelijk gaan gedragen en dat ze kunnen weerstaan aan al de verleidelijke uitdagingen tijdens deze opdracht. ...

Kus de talenten wakker! (deel 4) - Een talentvriendelijke kleuterklas - Evelien Krijn

Het woord ‘talenten’ wordt in onderwijs al snel in de mond genomen. Natuurlijk vindt iedereen het belangrijk om hiervoor oog te hebben en om erop in te zetten in de klas. Maar een degelijk uitgewerkte visie op talentontwikkeling en een structurele opbouw doorheen de basisschool ontbreekt nog te vaak. Leerkrachten werken hierrond in de klas door bijvoorbeeld eens een thema rond talenten uit te werken, door kinderen via een buddysysteem in hun sterkte anderen te laten helpen of door sporadisch een terugblikgesprekje. Wel allemaal stuk voor stuk leuke initiatieven maar met te weinig draagkracht naar blijvende effecten als daar geen vervolg wordt aangebouwd.  Als je bewust kiest voor talentontwikkeling, is het nodig om het uit te spitten en volledig in te bedden in de gehele kleuterschool. Oog hebben voor talenten Kun jij de talenten van jouw kleuters zien? Alles begint met de bril waar je als leerkracht door kijkt. Wat valt volgens jou onder een talent? Kijk je breed genoeg? Zet ...