Doorgaan naar hoofdcontent

Ontdek onze nieuwe publicaties. Ideale paasvakantielectuur.

 


Ruimte voor initiatief

in het basisonderwijs met kleuters
  • Leer kleuters zelfstandig worden

Welke tools stimuleren zelfsturing bij kleuters?
Hoe werk je samen met je klas een project uit?
Waarom is vrijheid geven niet hetzelfde als structuur loslaten?

Kleuters zijn gedreven om de wereld teverkennen, op prikkels in te spelen en betekenis te geven aan wat ze tegenkomen. Ze willen zaken ontdekken, zelf ervaren en doen. Wat kleuters zelf kiezen, boeit hen meer dan wat je ze oplegt en stuwt hun ontwikkeling de hoogte in.

Ruimte voor initiatief in het basisonderwijs met kleuters beschrijft concreet hoe je als leraar zelfsturing en ondernemingszin bij de allerjongsten stimuleert. Het vertelt hoe je de ruimte zo kunt inrichten opdat kleuters sneller zelf aan de slag zouden gaan. Of hoe je als begeleider kunt helpen om voor elk kind een geschikte uitdaging te zoeken.

Initiatief nemen verhoogt niet alleen de betrokkenheid, het vergemakkelijkt ook het leren. Dankzij de vele tips en voorbeelden in dit boek, laat je de kleuters in je klas volledig openbloeien.

Te verkrijgen via deze LINK




Differentiëren werkt

In het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen
  • Lesgeven op maat van elke leerling

Hoe ga je om met verschillen in je groep? Hoe houd je jezelf en je leerlingen gemotiveerd? Welke factoren bepalen het succes van je klas?

Kinderen aanspreken op hun eigen mogelijkheden zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt, dát is de kracht van differentiëren.

Differentiëren werkt in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen reikt je als leraar en opvoeder de nodige tools aan. Het leert je inspelen op verschillen in welbevinden en betrokkenheid tussen leerlingen, en hoe je die nauwgezet kunt opvolgen. Verder krijg je de nodige tips voor het gebruiken van technieken als het contractwerk, het sporenbeleid, peer tutoring en vele andere werkvormen.

In dit boek staat steeds de volledige ontwikkeling van het kind voorop, en maak je dankzij de vele adviezen zowel jezelf als je leerlingen sterker en competenter.

Te verkrijgen via deze LINK

Bron: Lannoo Campus

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kus de talenten wakker! (deel 2) - De talentenarchipel (Ivan Van Gucht)

Een s chatkaart om talentenkiemen te ontdekken De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzonder betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen kinderen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. Geen enkel eiland misbaar De archipel heeft een symbolische waarde. De eilanden liggen weliswaar los van elkaar in het water, maar geen enkel eiland is misbaar, omdat dan het geheel niet meer compleet is. De eilanden worden in eerste instantie los van elkaar benaderd. Maar zowat elke activiteit die kinderen doen, kun je op meerdere eilanden plaatsen. Er zijn dus veel raakvlakken en overlappingen.   Talenten ontdekken De visuele vormgeving van de archipel spreekt kinderen aan. Het idee dat je op die eilanden

CEGO ThuiswerkTip: je werkwinkel of routeplanner op orde - Ivan Van Gucht

Nu je als leraar, al dan niet in beurtrol, gedwongen bent om thuis te werken, kan je de tijd nemen om verschillende zaken op punt te stellen. Zo kan je misschien eindelijk eens die routeplanner of de werkwinkel op orde stellen. Hierbij graag enkele tips en ideetjes. Een werkwinkel? Een routeplanner? Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht uitstekend antwoorden op de tempoverschillen in je klas. Kinderen kunnen op een speelse en aantrekkelijke manier leren. Tegelijkertijd bevordert het hun zelfstandigheid. Als leerkracht blijf je zoeken naar gepaste manieren om met die verschillen tussen kinderen om te gaan. Dat is onder meer het geval op vlak van buffertijd. Dat is de tijd die vrijkomt wanneer kinderen een bepaalde taak hebben afgewerkt terwijl anderen nog bezig zijn. Een werkwinkel of routeplanner geeft daarop antwoord vanuit het groeimodel, waarbij kinderen vanuit hun sterke kanten worden aangesproken. Leren gebeurt immers met vallen en opstaan. Daarbij wor

Help, hoe motiveer ik mijn leerlingen?! - Nele Van Oosten

A ls motiveren niet vanzelf gaat,  B eginnen we beter bij het begin, C oronatijden of niet. Na drie weken afstandsleren zit ik hier met een licht hoera gevoel. Oef, we hebben het gehaald. En toch ook wel: oei, wat zal het na de paasvakantie worden? Intussen weten we dat - als de scholen dichtblijven - er ook  nieuwe leerstof op het programma zal staan. Mij deed het even sidderen, net een beetje m’n draai gevonden en alweer een nieuw appèl: nieuwe leerstof aanbieden én je leerlingen gemotiveerd houden.  Hoe werkt motivatie voor leerlingen dan? Motivatie kent drie componenten en ze zijn universeel: ze gelden dus even goed voor ons als volwassenen. Als we nog een poosje doorgaan, dan is dit abc wellicht een mooie leidraad.  Bron: Dierickx & Hornikx - PXL Hogeschool Uit wat thuis werkt (2 lagereschoolkinderen  en 1 tiener in het secundair) en uit mijn job als onderwijscoach bundelde ik een aantal suggesties.  Bekijk het als een menu, eet niet alles van de kaart,  maar