Ruimte voor initiatief
- Leer kleuters zelfstandig worden
Welke tools stimuleren zelfsturing bij kleuters?
Hoe werk je samen met je klas een project uit?
Waarom is vrijheid geven niet hetzelfde als structuur loslaten?
Kleuters zijn gedreven om de wereld teverkennen, op prikkels in te spelen en betekenis te geven aan wat ze tegenkomen. Ze willen zaken ontdekken, zelf ervaren en doen. Wat kleuters zelf kiezen, boeit hen meer dan wat je ze oplegt en stuwt hun ontwikkeling de hoogte in.
Ruimte voor initiatief in het basisonderwijs met kleuters beschrijft concreet hoe je als leraar zelfsturing en ondernemingszin bij de allerjongsten stimuleert. Het vertelt hoe je de ruimte zo kunt inrichten opdat kleuters sneller zelf aan de slag zouden gaan. Of hoe je als begeleider kunt helpen om voor elk kind een geschikte uitdaging te zoeken.
Initiatief nemen verhoogt niet alleen de betrokkenheid, het vergemakkelijkt ook het leren. Dankzij de vele tips en voorbeelden in dit boek, laat je de kleuters in je klas volledig openbloeien.
Te verkrijgen via deze LINK
- Lesgeven op maat van elke leerling
Hoe ga je om met verschillen in je groep? Hoe houd je jezelf en je leerlingen gemotiveerd? Welke factoren bepalen het succes van je klas?
Kinderen aanspreken op hun eigen mogelijkheden zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt, dát is de kracht van differentiëren.
Differentiëren werkt in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen reikt je als leraar en opvoeder de nodige tools aan. Het leert je inspelen op verschillen in welbevinden en betrokkenheid tussen leerlingen, en hoe je die nauwgezet kunt opvolgen. Verder krijg je de nodige tips voor het gebruiken van technieken als het contractwerk, het sporenbeleid, peer tutoring en vele andere werkvormen.
In dit boek staat steeds de volledige ontwikkeling van het kind voorop, en maak je dankzij de vele adviezen zowel jezelf als je leerlingen sterker en competenter.
Te verkrijgen via deze LINK
Bron: Lannoo Campus
Reacties
Een reactie posten